A halvány aszteroida majdnem elüti az Oroszlán legfényesebb csillagát

A kisbolygómegfigyelés nehézsége, hogy ezek a halvány égitestek még a „profi” amatőrcsillagászoknak is kihívást jelentenek, már ami a megtalálásukat illeti. Május 13-án éjszaka azonban az égiek egy viszonylag könnyű, és ráadásul rendkívül érdekes célponttal kedveskednek nekünk: tudniillik a (29) Amphitrite a fényes Regulus csillaghoz rendkívül közel, mindössze 2 ívperccel északnyugatra halad majd el. Ebben a cikkben először áttekintjük, miért olyan különleges az Amphitrite, a második szakaszban pedig észlelési tanácsokat, tippeket olvashatunk a látványos találkozó megfigyeléséről.

Mi fán terem az Amphitrite?
Az Amphitritét 1854. március elsején pillantotta meg először emberi szem, felfedezője a híres londoni Regent’s Parkban található South Villa magáncsillagvizsgálóban dolgozó Albert Marth, német csillagász volt. Hogy miként került egy német Londonba? Abban az időben a fizetett csillagászati állások igen ritkának számítottak, Marth viszont állást kapott a magáncsillagvizsgáló tulajdonosától, a gazdag George Bishoptól. Így a jobb élet reményében elhagyta szülőföldjét. A kisbolygó nevét Poszeidon, a tenger görög istenének feleségéről, Triton anyjáról, Amphitrité tengeristennőről kapta.

A londoni South Villa csillagvizsgáló kupolája 1850-ből. A csillagvizsgáló 1836-ban épült és 1861-ig működött, főműszere egy 18 centiméter átmérőjű refraktor volt. A kényelmes észlelőfotelből öröm lehetett a megfigyelés! Forrás: Wikimedia Commons

A (29) Amphitrite – hasonlóan a legtöbb kisbolygóhoz – leginkább egy krumplihoz hasonlít, fizikai dimenziói 233km x 212km x 193km. Tekintélyes méretének köszönhetően ez az egyik legnagyobb S-típusú (szilikátos) aszteroida, sorban az ötödik az Eunomia, a Juno, az Iris és a Herculina után. A kisbolygó nagyjából úgy képzelhető el, mintha a Dunántúlt és még alatta kb. 233km-nyi földköpenyt kilőnénk a világűrbe… Tömege mintegy 11,8 millió-millió-millió kilogramm, sűrűsége nagyjából 2,36 gramm köbcentiméterenként – valamivel kisebb tehát, mint az alumíniumé. Felszínén a gravitációs gyorsulás mintegy 165-ször kisebb, mint itt a Földön, így 80 kilós felnőtt férfiként is mindössze fél kilogrammnak megfelelő összsúlyunk lenne rajta. Mekkorát lehetne ott ugrani! Egy amphitritéi nap pedig mindössze 5 óra 24 percig tart, ez alatt sem alhatnánk nagyot. Ha egyszer kiruccannánk e távoli objektumra, öltözzünk melegen: a helyi felszíni átlaghőmérséklet általában mínusz 102 Celsius fok körül alakul.

További érdekesség, hogy a (29) Amphitrite szinte tökéletesen kör alakú pályán kering a Nap körül. 1979-ben különböző fénygörbék alapján csillagászok úgy vélték, hogy a kisbolygó rendelkezik egy néhány kilométer átmérőjű holddal, amit az Arizonai Egyetem 1986-ban megpróbált lefényképezni, de sajnos semmit sem találtak.

A sors szomorú tragédiája, hogy a hírhedt Challenger-katasztrófa is kötődik az aszteroidához. A NASA 1984-ben javaslatot tett a Galileo szonda pályamódosítására, így az mindössze 20.000 kilométerre közelítette volna meg az Amhitritét. Az űrsikló felrobbanása miatt a szonda kilövése azonban 1989-re tolódott, amikor ez a pályamanőver sajnos már lehetetlen volt. Végül az első közelről lefényképezett kisbolygó a (951) Gaspra lett.

A képen jobbra: A VLT (Nagyon Nagy Teleszkóp) megfigyelései alapján készített szimulált kép a (29) Amphitritéről. Forrás: Wikimedia Commons

Megfigyelési tippek az égi randevúhoz

Május 13-án este és 14-én hajnalban a Regulustól északnyugatra lesz látható a kisbolygó, este még jó magasan a horizont felett. A Regulus az Oroszlán csillagkép legfényesebb csillaga, így a beazonosítás kezdőknek is sokkal könnyebb lesz, mint általában – a csillagugrálás nevű stratégia természetesen most is segíteni fog, amiről egy áprilisi posztunkban már beszámoltunk.

A déli-délnyugati égbolt május 13-án este 22:30-kor a Stellarium programmal szimulálva. A tájékozódást segítendő a csillagképek összekötő vonalait is ábrázoltuk.

A kisbolygó fényessége 10,9 magnitúdó, így binokulárral sajnos már nem megfigyelhető, távcsövet igényel. Tiszta égen is 15 centiméter átmérőjű távcsövet javaslunk az észleléséhez, mert nem csak a kisbolygó halvány, de a közeli és nagyon fényes Regulus is kihívássá teszi megfigyelését. Nyomtatóbarát keresőtérképet pedig itt találunk.

Az Amphitrite helyzete 2021.05.13-án 23:35-kor. A Regulus rendkívül fényes lesz a képen, a kettőscsillag 8,1 magnitúdós kísérője 3 ívpercre a HD87884 nevű csillag (ez a Regulus B). Az Amphitrite ennél jóval halványabb lesz, és jóval közelebb lesz majd a Regulus-hoz. Forrás: Stellarium.

A Regulus egy izgalmas, fényes és egyenlőtlen kettőscsillag egünkön. A 1,4 magnitúdós, narancssárga színű Regulus A mellett egy kis távcsővel is könnyen megpillantható a sokkal halványabb, 8,1 magnitúdós B komponens, mely 177 ívmásodpercre, azaz 3 ívpercre ül tőle. Az Amphitrite-közelítés fő szépsége, hogy a kisbolygó még a Regulus B-nél is közelebb kerül a főcsillaghoz. A sötétedés beálltával az Amphitrite a Regulus B mellett jár éppen, majd az éjszaka előrehaladtával egyre inkább a Regulus A felé pártol át, 1:18-kor közelítve meg legjobban a fényes főkomponenst. Ekkorra azonban a Regulus már csak 10 fokkal látszik a horizont fölött, így érdemes az éjszaka első felében végigkövetni a látványos mozgást.

A halvány Amphitrite legszorosabb közelségének megfigyelése a nagyon fényes Regulus miatt nem lesz könnyű: 15-20 cm-es távcsövet javaslunk hozzá, nagy nagyítást, és sok sikert a majd 10 magnitúdós fényességkülönbség leküzdéséhez! Melegen ajánljuk viszont a kisbolygó elmozdulásának rajzban való megörökítését. Ha sötétedéstől kezdve a Regulus lenyugvásáig fél óránként felrajzoljuk az Amphitrite helyzetét észlelőlapunkra, pompásan ki fog rajzolódni a mozgó égitest pályája! Kisbolygó észlelőlap az eszlelesek.mcse.hu oldalról tölthető le, de műszaki rajzlapra rajzolt körre is elkészíthetjük pompás látómezőrajzunkat.

Öltözzünk rétegesen! Sikeres kisbolygóvadászatot kívánunk mindenkinek ehhez a pompás szoros égi randevúhoz!

Szerző: Bacsó Zétény, Tudományos segédmunkatárs / Amatőrcsillagász

Tetszett a cikkünk? Még több észlelési csemege itt: Égi jelenségek májusban- avagy tavaszvégi kalandok Halley-üstökös darabokkal!