Törpebolygó távcsővégen: a Ceres a Bika szarvai között- 11.26.

Program kezdete: 2021-11-26 18:00
Program vége: 2021-11-26 20:00
Szabad helyek száma: Betelt fő

Mai esténken törpebolygó-vadászatra indulunk a Bika csillagkép szarvai közé.

A Ceres, az aszteroida övezet egyetlen törpebolygója, egyben a kisbolygó-öv legnagyobb égitestje alig várja, hogy felfedje titkait. Bolygászati tanulmányainkat bemelegítőnek a Jupiterrel kezdjük, mely a Naprendszer legnagyobb bolygójaként valóban grandiózus látványt mutat majd. Egyenlítői felhősávjai apró fodrok és csomók sokaságától hemzsegnek, és a nagy korongon egy nagyon apró, fekete vendégfolt is látszik majd: az Europa hold árnyéka. Ezután az Uránuszt vesszük szemügyre, mely megjelenésében jobban közelít a Cereshez. Az apró zöldes bolygókorong fenséges látványként lebeg 600x-os nagyításon a nagytávcsőben. Végül megkeressük a Cerest, mely látszólag az Uránusznál ötször, a Jupiternél pedig ötvenszer kisebb! A törpebolygó színe nehezen megfogható, szürkés-feketés-lilás, amin nem is kell csodálkozzunk: a koromfekete égitest mindössze a fény 3%-át veri vissza. Távcsövünket pedig komoly próba elé állítjuk: megpróbáljuk a rendkívül apró korongot 1000x-es körüli nagyítással felbontani, így a törpebolygó kerek alakja is a szemünk elé tárul.

A program során előadótermünket is felkeressük egy interaktív csillagászati bemutató erejéig.

COVID és a biztonság: 2021. november 1-től kötelező a maszk viselése belső tereinkben.