Telihold: eldugott medencék a Hold túloldalán, holdfotózás és Jupiter nézés – 11.19.

Program kezdete: 2021-11-19 18:00
Program vége: 2021-11-19 20:00
Szabad helyek száma: Betelt fő

Bár a csillagászok nem szeretik az égboltot fényárba burkoló teliholdat, Holdunk sok olyan csodát rejt, ami pont csak teliholdkor látható.

Az este bemelegítéseként először a Jupiter bolygó nem kevésbé fényes korongjával ismerkedünk meg. A bolygó trópusi zónájában megcsodálhatjuk mozgalmas felhősávok kavargó örvényeit. Majd a telihold óriási korongját vesszük távcsővégre, megfelelő fénycsökkentő szűrővel. Kis nagyításon csodálatosan látszanak a sugárkráterek egész bolygót behálózó fényes sugársávjai: a Tycho, a Copernicus és a Kepler sugársávok átszövik a sötét tengereket. A hegységek fényes és különleges csipkemintázatban tündökölnek. Ezután nagy nagyításra váltunk, és elkalandozunk a Hold nyugati pereme mentén. Három alig ismert, titokzatos medence pereme figyelhető meg ilyenkor, amik a Hold tőlünk láthatatlan oldalán bontakoznak ki teljes valójukban, de szélüket teliholdkor éppen megpillanthatjuk. A Mare Humboldtianum tengere könnyű látvány, de a Mare Marginis és Mare Smythii mindenképpen kihívás lesz. Mobiltelefon-adapterünk segítségével le is fogjuk tudni fotózni a Holdat, hogy hazavihessünk egy méltó emlékképet az égbolt szépségei közül.

A program során előadótermünket is felkeressük egy interaktív csillagászati bemutató erejéig.

COVID és a biztonság: 2021. november 1-től kötelező a maszk viselése belső tereinkben.