Téli gyöngyszemek: Uránusz, Fiastyúk és Tengericsillag halmaz – 01.21.

3600 Ft

Törlés
Cikkszám: N/A Kategóriák: , , Címke:
Program kezdete: 2022-01-21 18:00
Program vége: 2022-01-21 20:00
Szabad helyek száma: 22 fő

Az újév első bemutatóján, tiszta, csillagfényes téli esténken először a türkizkék bolygóóriás, az Uránusz nyomába eredünk.

Az apró zöldes planéta Naprendszerünk végeiről integet nekünk. Több százszoros nagyítással felbukkan jellegzetes, zöldes színű korongja, rajta a peremsötétedéssel. Ezután a téli égbolt leggyönyörűbb csillaghalmazát, a Fiastyúkot kapjuk távcsővégre. A fészekalja csillag kékesfehér, fényes óriásai egy mini Göncölszekeret formáznak. Nagyobb távcsővel a halmaz halványabb tagjai is előbukkannak, mint az Alcyone körüli négyescsillag, vagy a halmaz szélén levő hatos csillaglánc. Végezetül egy kompaktabb, de annál szebb csillaghalmazt keresünk fel a szekeres csillagképben: Az M38 katalógusszámú Tengericsillag halmazt. A közel 100 csillagból álló sűrű ékszerdoboz belsejében a legfényesebb csillagok görög Pí betűt, vagy ferde keresztet rajzolnak ki. Közeli szomszédja a halványabb és még kompaktabb NGC 1907 feltehetően csak randevúzik a Tengericsillag-halmazzal, éppen különböző irányokba sodródva Tejútrendszerünk karjában…

COVID és a biztonság: 2021. november 1-től kötelező a maszk viselése belső tereinkben.