Sziporkázó őszi gömbhalmazok, Szaturnusszal – 10.29.

3600 Ft

Törlés
Cikkszám: N/A Kategóriák: , , Címke:
Program kezdete: 2021-10-29 18:45
Program vége: 2021-10-29 20:45
Szabad helyek száma: 10 fő

Holdfénymentes őszi éjszakánkon a galaxisunk halójában ülő, sziporkázó gömbhalmazok nyomába eredünk.

Először a Pegazus csillagképben fekvő M15 gömbhalmazt vesszük távcsővégre. Mintha a szárnyas ló prüszkölte volna ki orrából ezt a csillagszórást, a 100.000 csillagot tömörítő gömbhalmaz sűrű magját csillagok tucatja lebegi körül. Az idős csillaghalmaz 33 ezer fényévre fekszik tőlünk, és több, mint 100 változócsillagot tartalmaz. Következő célpont Tejútrendszerünk gömbhalmaz-kínálatának egy különleges, és az előbbitől merőben eltérő tagja. A Vízöntő csillagképben bújó M2 gömbhalmaz sűrű, kissé elliptikus alakú, és 55 ezer fényéves távolsága miatt csillagai nagyon halványak. Míg az M15 már kisebb távcsövekben is csillagokra kezd bomlani, az M2 nagy műszerekben is csak egy ködös, grízes mennyei fénypacni marad, annak ellenére, hogy a halmaz összessége jelentős. Távcsőóriásunkon azonban ő sem tud kifogni: Az M2 első csillagai ekkora műszerben épp a szemünk előtt fognak felbukkanni.

Végül a Szaturnuszt, a legszebb planétát vesszük okulárvégre. A lapult, narancsos bolygókorong, az éles, térben látszódó gyűrűk, és az apró, bolygó körül keringő holdak élő látványa minden eddigi gyűrűs-bolygó képzetünket felül fogja múlni. A program során interaktív csillagászati bemutatón is részt veszünk előadótermünkben.