Szembenállásban a Ceres, aszteroida-övünk legnagyobb törpebolygója- 11.27.

Program kezdete: 2021-11-27 17:45
Program vége: 2021-11-27 19:45
Szabad helyek száma: Betelt fő

A mai napon kerül oppozícióba, azaz szembenállásba az aszteroida öv legnagyobb törpebolygója, a Ceres.

Ilyenkor a legfényesebb, a legközelebbi, és a legjobban megfigyelhető! Csillagtúránk első állomásként a megfigyelési nehézségben hasonló Uránuszt keressük fel a Kos csillagképben. Az apró külső bolygót bizony erősen fel kell nagyítanunk, de 600x fölött már szép látvány nyújt a zöldeskék, finoman lapult óriásbolygó, ahogy egyenlítőjén gurulva rója Nap körüli pályáját. A hatalmas nagyításokról a legkisebbekre váltunk, miközben átirányítjuk távcsövünket a Bika csillagképbe. A Ceres a Bika szarvai közt bújik éppen, de mi először megkeressük a híres Fiastyúk csillaghalmazt. A távcsőben kiderül, hogy a 7 csibe valójában két tucatnyi fióka, és van köztük négyescsapat is, sőt a szélén egy szófogadó, 6 csibéből álló csillaglánc is. Végül távcsővégre kerítjük a Cerest. A törpebolygó színe már kis nagyításon is megfigyelhető, de annál nehezebb leírni: lilás-kékes feketének tűnik. A Ceres felszíne valójában koromsötét, mindössze a fény 3%-át veri vissza. Az alapos megfigyeléshez a lehető legnagyobb nagyítást sajtoljuk ki a távcsőóriásból: 1000x fölött a kisméretű törpebolygó felbomlik, és már nem csillagnak, hanem apró kerek korongnak fogjuk látni azt, ha alégkör elég nyugodt.

A program során előadótermünket is felkeressük egy interaktív csillagászati bemutató erejéig.

COVID és a biztonság: 2021. november 1-től kötelező a maszk viselése belső tereinkben.