Őszi kettőscsillagtúra, Szaturnusszal, Jupiterrel és Nagy Vörös Folttal – 09.25.

Program kezdete: 2021-09-25 19:45
Program vége: 2021-09-25 21:45
Szabad helyek száma: Betelt fő

Esti távcsöves bemutató.

A mai este első felében az égbolt legszebb kettőscsillagaival ismerkedünk meg. Felkeressük a Hattyú csillagkép fejét kirajzoló Albireot, mely egy pompás, fényes, és kissé egyenlőtlen páros. A két csillag színkülönbsége gyönyörű: A fényesebb főkomponens narancssárga, míg a kísérő kékesfehéren mosolyog ránk. Ezután az Epszilon Lyrae nevő híres dupla-kettős vesszük szemügyre. A két kékesfehér csillag a legélesebb szeműek számára már szabad szemmel is kettősnek látszik. Nagy nagyításon azonban még nagyobb meglepetést okoz, hogy a páros tagjai egyenként tovább bomlanak 2-2 nagyon szoros kettőscsillagra.

Következő objektumunk a Szaturnusz. A gyűrűs bolygóként jólismert planéta távcsőben még szebb, mint a mesében. Az apró, éles, lapított, narancssárgás bolygókorongon halvány felhősávok húzódnak. A tűéles peremű gyűrű pedig térbeli módon lebeg a bolygó körül, rajta a bolygó sötét árnyékát is megfigyelhetjük. Utolsó látnivalónk az este sztárja, a Jupiter. A fényes bolygókirály felszínén markáns, fodros szélű felhősávok vonulnak. A nyugati bolygóperem mentén pedig éppen most kel fel a Nagy Vörös Folt, ez a Földünkkel megegyező méretű, narancsos-rózsaszínes óriásciklon…