Óriásbolygók és a telihold- 07.23.

Program kezdete: 2021-07-23 21:15
Program vége: 2021-07-23 23:15
Szabad helyek száma: Betelt fő

Esti távcsöves bemutató.

Naprendszerünk két leghatalmasabb bolygóóriása debütál ezen az estén, melyek naplemente után kelnek, és lassan az esti ég legszebb célpontjaivá válnak. A mai napon a vakító telihold óriási korongja is melléjük csatlakozik. Bemelegítésként, a naplemente utáni szürkületben kupolánk távcsőóriásával szemügyre vesszük a nyári ég legszebb kettőscsillagait. Először a Hattyú fejét kirajzoló Albireo színpompás narancssárga és kékesfehér csillaga vár ránk, majd a híres Epszlion Lyrae négyescsillaga örvendeztet különleges kettőscsillagélménnyel.

Az este második részében a kutatóépület tetőteraszáról vesszük szemügyre a kelő teliholdat és az óriásbolygókat. A holdkorongon ilyenkor gyönyörűen látszanak a sugársávos kráterek, például a Tycho és a Kopernikusz több száztól másfélezer kilométerig terjedő sugársávjai. A Szaturnusz felénk billenő éles gyűrűjével a legcsodálatosabb az összes planéta közül. Végül az este fénypontjaként a hatalmas Jupiter részletes korongját vizsgálhatjuk meg. Hullámzó peremű egyenlítői felhősávjai pompás betekintést adnak a viharos gázbolygó életébe.