Nyárvégi csillagtúra gömbhalmaz-óriásokkal és a Szaturnusszal- 08.28.

Program kezdete: 2021-08-28 20:45
Program vége: 2021-08-28 22:45
Szabad helyek száma: Betelt fő

Esti távcsöves bemutató.

Nyárbúcsúztató csillagtúránkon a nyári égbolt legpompásabb gömbhalmazait vesszük távcsővégre! Ezek a gyakran többszázezer csillagot tömörítő óriáshalmazok nem is a Tejútrendszerünk síkjában vannak, mint a Nap, hanem az azt körülvevő galaktikus halóban, több tízezer fényév távolságra. Csillagtúránkat az alkonyati égen a Herkules csillagkép alfájával, a Ras Algethi csillaggal kezdjük. A vörös óriáscsillag mellett felbukkan szorosan ülő, halványabb sárgásfehér kísérőcsillaga. Majd bevetjük magunkat a Kígyótartó csillagkép hasába, és felkeressük először az M10 gömbhalmazt. A hatalmas, szabályos, közepe felé tömörödő gömhalmaz pompás iskolapélda, mintegy 14 ezer fényévre tőlünk. Következő célpontunk a mellette levő M12 gömbhalmaz, ami látványosan különbözik az M10-től. A gömbhalmaz felületét 3 fényes előtércsillag díszíti, és a halmaz alakja is megnyúltabb, aszimmetrikusabb, mint az M10 volt.
Utolsó gömbhalmazunk a Herkules csillagkép M92 halmaza, mely az előzőekhez hasonlóan fényes, de jóval kompaktabb, tömörebb magja van, igazi ékszerdoboz a nagytávcsővel!

Utolsó állomásunk Naprendszerünk ékköve, a Szaturnusz. Nagy nagyításon elénk tárulnak a bolygókorong részletei: az északi félteke felhősávjai, a felénk billenő gyűrű részei, és a halvány és fényesebb bolygóholdak. A fényes, narancsos Titan óriáshold mellett ránk vár a Rhea, a Tethys és a Dione holdacska is!