Nyárvégi csillagtúra csillaghalmazokkal, ködökkel és a Szaturnusszal- 08.27.

Program kezdete: 2021-08-27 20:45
Program vége: 2021-08-27 22:45
Szabad helyek száma: Betelt fő

Esti távcsöves bemutató.

Nyárbúcsúztató csillagtúránkon a legszebb nyári mély-ég objektumok közül válogatunk. A sötétedő égen a Lant csillagkép híres kettőscsillagával, az Epszilon Lyrae csillaggal kezdünk. Az éles szeműek már szabad szemmel is kettőscsillagnak látják a párost. Távcsövünkben, nagy nagyításon azonban elénk tárul a meglepetés: Kettőscsillagnak gondolt csillagunk mindkét tagja ugyanis egy-egy szoros kettőscsillag önmagában, így már négyes csillagrendszerről beszélhetünk! Ezután a déli Tejút legszebb égitestjei felé vesszük az irányt: A Pajzs csillagképben röpülő M11, másnéven Vadkacsa-halmaz egy igen kompakt és sűrű nyílthalmaz, mely nagytávcsövünkben több tucat csillagra bomlik fel. Nevét kissé V-betűbe rendeződött alakjáról kapta, mintha sok apró égi vadkacsa úszna látómezőnkben… Majd a Nyilas csillagképbe irányítva távcsövünket, felkeressük a Hattyú-ködöt, más néven Ómega-ködöt vagy Lópatkó-ködöt (M17). A megnyúlt, fényes, csillaghalmazba ágyazott gázköd egyik oldalán ómega, vagy lópatkó alakú sötét porbenyúlás látszik, ami a hattyú nyakát a szemünk előtt rajzolja ki.

Végül az este fénypontja, a Szaturnusz bolygó következik: Lapult korongján ránk mosolyog északi egyenlítői felhősávja. A csodálatos gyűrű pedig két komponensre, A gyűrűre és B gyűrűre bomlik, melyeket a vékony Cassini-rés választ el egymástól. Jó szeműek még a legbelül elhelyezkedő C gyűrűt, vagy fátyolgyűrűt is megpillanthatják, mely az előzőeknél sokkal halványabb égi csemege.