Kavalkád a Jupiteren, kísérőgalaxisok az Andromédában és a párban járó Ikerhalmaz- 11.06.

Program kezdete: 2021-11-06 17:45
Program vége: 2021-11-06 19:45
Szabad helyek száma: Betelt fő

A bolygók királya, a Jupiter különleges parádéval készül nekünk erre az estére.

Távcsövünket a fényes, és jókora, elliptikus bolygókorongra irányítva megfigyelhetjük, amint a Nagy Vörös Folt, ez a Földünknél is nagyobb óriásvihar éppen lenyugszik a bolygó keleti peremén. Ahogy nyugszik a Folt, úgy jön egy újabb izgalmas foltocska a képbe: A Déli Egyenlítői Sávon egy apró, sötét, de nem fekete, kerek korongot figyelhetünk meg: A bolygó legkülső Galilei-holdja, a Callisto a Jupiter elé lép! Izgalmas lesz összehasonlítani a fényes, ammóniajég felhők által megvilágított bolygókorongot, előtte a Callisto sokkal sötétebb, piszkos vízjég borította felszínével.

A bolygászati kalandok után elhagyjuk galaxisunkat, és a Lokális Galaxishalmazunk legnagyobb csillagvárosát, az Androméda-ködöt vesszük vizsgálat alá. A hatalmas csillagváros ovális magja fényesen világít a látómezőben, és mellette két kísérőgalaxisát is megfigyelhetjük: Az apró, kerek M32 és az elliptikus M110 galaxisokat. Égi kalandozásunkat a Perseus csillagkép Ikerhalmazával fejezzük be. A két fényes, csillagok tucatjait tömörítő nyílthalmaz igazi ékszerdoboz, az NGC 884 nevű halmazban még vörös szuperóriás csillagokat is megfigyelhetünk. A program során előadótermünket is felkeressük egy interaktív csillagászati bemutató erejéig.

COVID és a biztonság: 2021. november 1-től kötelező a maszkviselése belső tereinkben.