Krátervizsgálat és hegyfok-észlelés a Holdon, felhősávok a Jupiteren- 11.12.

Program kezdete: 2021-11-12 19:00
Program vége: 2021-11-12 21:00
Szabad helyek száma: Betelt fő

Őszi csillagvizsgálásunk során Neprendszerünk leglátványosabb égitestjeit, a Jupitert, és a Holdat vesszük távcsővégre.

A fényes Jupiter jókora, lapult bolygókorongja ránk mosolyog az okulárból. Eseménydús trópusi övében az Északi és Déli Egyenlítői Sávok kusza felhőfodrai tűnnek elénk, a pólusok felé a vékonyabb és finomabb mérsékelt övi sávokban is gyönyörködhetünk. Az Europa, a Ganymedes és az Io holdak is a korong közelében kotnyeleskednek.

Esténk főszereplője az első negyed utáni Hold, melyen több százszoros nagyításon gyönyörködhetünk az izgalmas kráterekben: Az Archimedes 81 km-es átmérőjű, teraszos falú krátere sima és sötét bazaltlávával feltöltött. A kisebb Aristillus közepén központi hegye látható, a még kisebb Autolycus pedig tankönyvi példája az egyszerű, de mély gödörkrátereknek. A déli féltekén 3 óriáskráter érintkezik egymással, a középső Alphonsus kráterben sötét vulkáni hamufoltokat is láthatunk. Az Imbrium-medence szélén az Alpok és az Appenninek hegyláncai meredeznek. Ránk vár az Alpok völgye, a Vallis Alpes vetődéses árka, vagy a megszilárdult lávából kibukkanó Spitzbergák hegyfokai. A program során előadótermünket is felkeressük egy interaktív csillagászati bemutató erejéig.

COVID és a biztonság: 2021. november 1-től kötelező a maszk viselése belső tereinkben.