Holdvadászat a Plato kráterrel – 07.17.

Program kezdete: 2021-07-17 20:40
Program vége: 2021-07-17 23:00
Szabad helyek száma: Betelt fő

Esti távcsöves bemutató.

Az első negyed után járó Hold bámulatos részletekkel kecsegtet ezen az estén. Először kisebb nagyításon ámulunk el a fény-árnyék határ által kettévágott Mare Imbrium (Esők Tengere) medencéjén. Ezt követően akár 300x nagyításra is feltornászva a távcsövet, valódi holdsétán veszünk részt. Északon éppen felkelt a 101 km átmérőjű híres Plato kráter. A szabályos kráter sötét lávával feltöltött, teljesen sima alján a legélesebb szeműek akár 2-3 km-es apró mellékkrátreket is észrevehetnek, melyek igazi holdészlelő trófeák.

Az Imbrium két, teraszos falú kráterszörnyetege az Archimedes és az Aristillus. Az előző lávával feltöltött, míg az utóbbiban hármas csúcsú központi hegy kacsint ránk. Az Imbrium-medence síkját a Pico és a Spitzbergák hegycsúcsai törik át. Délebbre hatalmas látványos kráterhármas mered felénk, a Ptolemaeus, Alphonsus és Arzachel. Az Alphonsusban vulkáni működés nyomait is láthatjuk, sötét vulkáni hamutakarók díszítik a kráter alját. Végül a déli felföldön a Maginus erodált falú nagykrátere mosolyog felénk. A Holdról mobiltelefonnal fotót is készítünk, melyet örök emlékként vihetünk haza.

A sötétedés beálltával pedig felkeressük a Nyári-méhkas nagy, laza és fényes nyílthalmazát, végül a Herkules csillagkép háromszázezer csillagot tömörítő, M13 nevű híres gömbhalmazát.