Grandiózus gázködök a téli égen: az Orion-köd és az Eszkimó-köd – 01.29.

3600 Ft

Törlés
Cikkszám: N/A Kategóriák: , , Címke:
Program kezdete: 2022-01-29 18:00
Program vége: 2022-01-29 20:00
Szabad helyek száma: 1 fő

Holdfénymentes, ropogós téli éjszakánkon a téli csillagképek két legcsodálatosabb gázködének eredünk nyomába.

De hogy a bolygászati kalandokból se maradjunk ki, először az Uránusz bolygóóriásának annál apróbb korongját keressük fel, a Naprendszer szélén. A látványos, türkizzöld bolygó a legnagyobb nagyításon sem lesz telehold méretű, de annál jobban felkészít a következő objektumtípus vizsgálatára! Az Eszkimó-köd ugyanis a téli égbolt egyik legszebb planetáris, azaz “bolygószerű” köde. Az élete végét járó vörös óriáscsillag intenzív csillagszelével lefújta legkülső gázburkát, majd az összeroskadó fehér törpe fénylésre gerjeszti a levetett héjat. És valóban ezt is látjuk: a halvány központi fehér törpecsillagot több rétegben veszi körül a levetett gázburok, melynek közepe emberi arcot formáz – innen az Eszkimó-köd név.

Az este koronázatlan királya a Nagy Orion-köd lesz, mely az Orion molekulafelhő hatalmas és látványos emissziós gázköde. A közepén a Trapézium nevű csillagnégyes kék óriáscsillagai gerjesztik fénylésre a ködöt. Körülöttük az ún. Huygens régió megfejethetetlenül márványos, kusza és tekergőző fényes ködrésze hullámzik. Látványos sötét portornyok harapnak a köd két oldalába, míg a szélén messzire nyúló és elhalványuló gázkarok ölelésében ringatózik ez az égi csoda!

COVID és a biztonság: 2021. november 1-től kötelező a maszk viselése belső tereinkben.