Galaxisparádé a tavaszi égen II. – 05.29.

Program kezdete: 2021-05-29 21:15
Program vége: 2021-05-29 23:15
Szabad helyek száma: Betelt fő

Esti távcsöves bemutató.

A tavaszi égbolt legendás galaxisairól híres.

A tavasz vége felé az esti, holdfénymentes égen csábítóan hívogatnak a legszebb galaxisok, folytatjuk távcsöves kalandozásainkat a legszebbek között az este során.

Bemelegítésnek, a sötétség beálltáig megnézzük a Nagy Medvében a Mizar-Alcor kettőscsillagát, népies nevén Kisbérest. Ezután a Nagy Medvénk melletti egyik legizgalmasabb galaxist vesszük szemügyre, a Vadászebek csillagkép szélén fekvő Örvény-ködöt (M51). Erre a spirálgalaxisra éppen lapjával látunk rá, és nagy távcsővel a kerekded fényfoltban két tekergőző spirálkart pillanthatunk meg. A galaxis igazi különlegessége, hogy az egyik spirálkarja végén egy kisebb kísérőgalaxis csücsül (NGC 5195), így egy kölcsönható galaxispárosban gyönyörködhetünk. Ezután a Vadászebek csillagkép válogatott galaxisai következnek: A Napraforgó-galaxis (M63) spiráljának jókora tányérja félig dőlve mosolyog felénk. Az M106 galaxis pedig egy még inkább éléről látszó csillagváros, melynek fényes központi magrégiója, és halványabb külső spirálkarjai vannak. Különlegessége, hogy magja igen aktív, erős sugárzást bocsájt ki, a kvazárokra hasonlító úgynevezett Seyfert-galaxisok közé tartozik.

Végül lézerpálcát ragadunk, és elkalandozunk a Nagy Tavaszi Háromszög csillagképei és csillaglegendái között: az Oroszlán, a Szűz és az Ökörhajcsár csillagképek után az Északi Korona koronázza meg esténket.

Programjaink védettségi igazolvánnyal, vagy az azt kiváltó applikációval látogathatók!