Égi háromszög: a telihold vállain a Jupiter és a Szaturnusz – 08.21.

Program kezdete: 2021-08-21 20:45
Program vége: 2021-08-21 22:45
Szabad helyek száma: Betelt fő

Esti távcsöves bemutató.

A közel telihold állapotába került égi kísérőnk különleges égi háromszöget alkot a két legnagyobb óriásbolygóval ezen az estén.

A Jupiter a Hold bal válla fölött, a Szaturnusz pedig a jobb válla fölött tündököl. Csillagvizsgálónk tetőteraszáról mindhárom égitestnek nyomába eredünk. A Holdon – teliholdhoz közeledve – kiválóan megfigyelhetők a sugársávos kráterek, és azok sok száz kilométer hosszan szétfutó törmeléktakarója. Így kis nagyításon, fénycsökkentő szűrővel megcsodálhatjuk a Tycho, a Copernicus és a Kepler sugársávjait. Nagy nagyításon a holdperem mentén megfigyelhetjük a Mons Rümker sokcsúcsú, összetett vulkáni dómját, és a Schickard és Phocylides kráteróriások összetett formációját. A Szaturnusz bolygó mértani pontosságú gyűrűjén feltűnik a Cassini-rés, és a Titan barnás óriásholdja is a bolygó mellett lebeg. A Jupiteren az Északi Egyenlítői Sáv változatos fodrai és kivetülési gyönyörködtetnek meg minket, de a 4 Galilei hold is távcsöveink látómezejében mosolyog.