Csillagmesék és mély-ég objektumok, a nyári égbolt szépségei II. – 07.03.

Program kezdete: 2021-07-03 21:15
Program vége: 2021-07-03 23:15
Szabad helyek száma: Betelt fő

Esti távcsöves bemutató.

A nyári égbolt egyre feljebb hágó csillagképeivel és válogatott mély-ég objektumokkal folytatjuk csillagtúránkat. A sötétedő alkonyati égen a Lant csillagkép kettőscsillag-különlegességével, az Epszilon Lyrae kettőssel kezdjük a megfigyelést. Ebben két kékesfehér, és igen szoros kettőscsillag alkot egy laza párt, égi négyesfogatot formálva távcsövünkben. Majd felkeressük a Hattyú kellős közepén fekvő M29 nevű nyílt csillaghalmazt. A kéttucatnyi csillagból álló takaros kis halmaz vidáman sziporkázik távcsövünkben.

A sötét beálltával megnézzük a Pislogó-ködöt a Hattyú szárnya alatt. Ennek a planetáris ködnek a különlegessége, hogy fényes és jól látható központi csillag mosolyog a közepén, ami egy energiát már nem termelő, de igen forró és kompakt fehér törpe. A ködöt élete végén vetette le magáról, mely izgalmas szálakkal és héjakkal tekergőzik a csillag körül. Később, Tejutunkat elhagyva a galaktikus halóba vesszük az irányt, és felkeressük a Herkules csillagkép gyönyörű M92 gömbhalmazát. A százezernyi csillagot tömörítő halmaz kompakt, befelé sűrűsödő, fényes maggal rendelkezik, az egyik legszebb az egünkön. Végezetül, ennek ellentéteként keressük fel a Kígyótartó M5 gömbhalmazát, mely még ennél is nagyobb és fényesebb, de elterültebb és kevésbé tömör, és szintén rengeteg csillag sziporkázik a szélén.

Programjaink védettségi igazolvánnyal, vagy az azt kiváltó applikációval látogathatók!