Csillaghalmazok csodálata, és a Szaturnusz – 10.08.

3600 Ft

Törlés
Cikkszám: N/A Kategóriák: , , Címke:
Program kezdete: 2021-10-08 19:30
Program vége: 2021-10-08 21:30
Szabad helyek száma: 21 fő

Holdfénymentes, sötét egű csillagtúránkon az őszi égbolt legszebb csillaghalmazait vesszük szemügyre.

Elsőként a Cassiopeia csillagkép különleges, alakjáról méltán híres halmaza, a Bagoly halmaz (NGC 457) kerül távcsővégre. A két fényes csillag által kirajzolt hunyorgó bagolyszemekhez a bagoly testét és kitárt szárnyait kirajzoló csillagláncok csatlakoznak! Következő célpontunk, még mindig a Cassiopeiában maradva az M52 nevű nyílthalmaz lesz. A több tucat, hasonló fényességű csillagból álló, kissé szögletes, központi csomósodást nem mutató halmaz igazi ékszerdoboz, iskolapéldája a sűrű és egyenletes nyílthalmazoknak. Egy narancsos színű szuperóriás csillag pedig ékkőként trónol a halmaz szélén. A Perseus csillagképre áttekintve megkeressük a híres Perseus ikerhalmazt, mely egy gravitációsan is egymás kezét fogó, csodálatos halmazpáros. Tucatnyi narancsos változócsillag díszíti.

Az este búcsúsztárja a gyűrűs bolygó, a Szaturnusz. A lapult bolygókorongon szépen ível a barnás színű Északi Egyenlítői Sáv. A mértani pontosságú gyűrű pedig térben lebeg a bolygó körül, a fényes B gyűrűt a halványabb A gyűrűtől elválasztó Cassini réssel!