Az ikerhalmaztól a szomszéd galaxison át a Jupiterig – 10.30.

3600 Ft

Törlés
Cikkszám: N/A Kategóriák: , , Címke:
Program kezdete: 2021-10-30 18:45
Program vége: 2021-10-30 20:45
Szabad helyek száma: 16 fő

Tiszta és holdfénytől mentes, ropogós csillagtúránkon az őszi ég leglátványosabb égitestjeit keressük fel.

A Perseus csillagképben ragyogó híres ikerhalmaz két, igen fiatal nyílthalmaz párosa (NGC 869 és NGC 884), amik kéz a kézben, gravitációsan kötötten tündökölnek Tejutunkban. Mindkét halmazban egyenként több mint 300 kék szuperóriás csillag bújik, de még náluk és látványosabbak azok a vörös szuperóriás változócsillagok, melyek a távcsőben is feltűnő narancsos színnel fénylenek az egyik halmazban. Ha nem lenne elég a csillagfényből, következő célpontként szemügyre vesszük a szomszédos Androméda-galaxist, Lokális Galaxishalmazunk legnagyobb csillagvárosát. A 2,5 millió fényévre fekvő galaxis a szabad szemmel látható legtávolabbi égitest. Ovális, sűrű magját messzire nyúló, ködös spirálkarok veszik körül. Két kísérőgalaxisa, a gömb alakú M32 és a látványosan elliptikus M110 is megfigyelhető a mag közelében. Esténk legfényesebb csillaga a Jupiter, a legnagyobb óriásbolygónk. A jókora, kissé lapult bolygókorongon a szemünk előtt bontakozik ki a vékony, narancsos-barna Északi Egyenlítői Sáv, és a trópusi öv megannyi finom felhőfodra és kivetülése.

Két legnagyobb holdja, a Ganymedes és a Callisto ma páros táncot lejtenek: a bolygótól messzebb, de egymáshoz annál közelebb randevúzik a két apró szürkésbarna holdkorong. A program során előadótermünket is felkeressük egy interaktív csillagászati bemutató erejéig.