Amikor kinyílnak ősszel a (mély)-egek…II. – 09.11.

Program kezdete: 2021-09-11 20:15
Program vége: 2021-09-11 22:15
Szabad helyek száma: Betelt fő

Ropogós őszi mélyég-túra, Pallas-oppozícióval.

Őszi mély-ég túránkat az első őszi csillagképek újabb égitestjei között kalandozunk.

Elsőként a Cassiopeia csillagkép Bagoly-halmazát vesszük távcsővégre (NGC 457). A különleges alakú pompás nyílthalmaz két fényes csillaga rajzolja ki a bagoly szemeit, körülötte pedig a jóval halványabb halmaztagok csillagláncai formálnak testet, és messze kitárt szárnyakat az éji madárnak… Még mindig Cassiopeia királynő csillagképében maradva felkeressük az M52 nyílthalmazt is. A fenséges, kissé legyező alakú halmaz csúcsán egy fényes, sárgás szuperóriás változócsillag ül, a több tucat halvány halmaztag pedig gyönyörű égi porcukorszórást formáz elénk a távcsőóriás látómezejében. Ezután felkeressük a méltán híres Androméda-galaxist, mely a Tejútrendszerünknél is nagyobb, a Lokális Galaxishalmazunk legnagyobb csillagvárosa. A hatalmas, ferdén látszó galaxis magrégiója fényesen világít a látómezőben, míg oldalsó spirálkarjai túl is nyúlnak azon. A látómező szélén a kompakt és gömded M32 kísérőgalaxisa is feltűnik. A mély-egek után Naprendszerünk titkait fürkésszük, felkeresve az éppen oppozícióba kerülő (2) Pallas kisbolygót. A másodikként felfedezett kisbolygónk kiválóan megfigyelhető ezen az éjszakán, színét a távcsőóriásban élénk szalmasárgának látjuk majd!

Égi kalandizásunk végére a Naprendszer királya, a Jupiter teszi fel a koronát: A Nagy Vörös Folt, ez a Földnél is nagyobb narancssárga óriásörvény ugyanis éppen felénk kacsint a távcsőben!