Amikor kinyílnak ősszel a (mély)-egek… – 09.10.

Program kezdete: 2021-09-10 20:15
Program vége: 2021-09-10 22:15
Szabad helyek száma: Betelt fő

Ropogós őszi mélyég-túra, bolygókoronával.

Koraőszi mélyég-túránkon az első őszi csillagképek között kalandozunk el.

Bemelegítésként felkeressük a Delfin orrát kirajzoló Gamma Delphini csillagot, amely egy pompás szalmasárga csillagpárból álló, mértani kettőscsillag. Ezután a Pegazus szárnyai alá, pontosabb a szárnyas ló orra hegyére tévedünk, és távcsővégre vesszük az M15 gömbhalmazt. A két csillag által közrefogott fenséges, sűrű gömbhalmaz 13 milliárd éves korával a Tejútrendszer legidősebb objektuma! A 100.000 csillagot tömörítő halmaz szélső régiójában csillagok tucatjainak sziporkázó felhője tárul szemünk elé. Következő célpontunk szintén egy fényes gömbhalmaz, a Vízöntő csillagkép M2-je, ez azonban teljesen más lesz, mint az M15 volt. Bár az M2 6,3 magnitúdós fényességével akár szabad szemmel is látható rendkívül tiszta ég alól, csillagai egyenként mégis oly halványak, hogy a távcsőóriás is éppen csak fel tudja bontani a halmaz legszélső tagjait. Így a 150.000 csillagot tömörítő halmaz egy látványos ködösen derengő folt marad, csillagszórás helyett. Szintén a Vízöntő csillagképben keressük fel a Szaturnusz-ködöt (NGC 7009). Ez a nagyon pici, de fényes kétpólusú planetáris köd egy holt csillag maradványa, ellipszis alakja és nyúlványai a Szaturnuszra hasonlítanak!

És hogy teljes legyen a kép, esténk zárásaként a Szaturnusz bolygó valódi, pengeéles gyűrűjét is megfigyeljük, majd a Jupiter fodros felhősávjaival búcsúzunk a hűlő levegőjű őszi estén.