A Szaturnusz gyűrűitől a Pislogó-köd szeméig- 11.05.

Program kezdete: 2021-11-05 17:45
Program vége: 2021-11-05 19:45
Szabad helyek száma: Betelt fő

Őszi égi kalandozásunk első célpontja a Naprendszer talán leggyönyörűbb bolygója, a Szaturnusz lesz.

Távcsőóriásunkat gyűrűs bolygószomszédunkra irányítjuk, és 3-400x-os nagyításon eredünk titkai nyomába. A gyors forgástól lapult bolygókorongon az Északi Egyenlítő Sáv húzódik, pengeéles gyűrűjén pedig az A és B gyűrűt elválasztó Cassini-rést is megfigyelhetjük. A bolygókorong látványos árnyékot vet a gyűrűre. A Szaturnusz körül a fényes, narancssárga Titan óriáshold mellett a Tethys, Rhea és Dione holdjakat is szemünk elé bukkannak. Magasabbra hágva az égen az M15 gömbhalmazt vesszük célba, a Pegazus orránál. A 100.000 csillagot tömörítő halmazóriás az egyik legkompaktabb és legsűrűbb gömbhalmaz, távcsövünkben sziporkázó csillagos sokaságára bomlik.

Csillagtúránkat végül a Pislogó-köddel fejezzük be, ami egy popmás planetáris köd, egy holt csillag által levetett gázburok a Hattyú szárnyai alatt. Különlegessége, hogy központi csillaga, ami egy fehér törpecsillag, igen fényes, és jól látható. Még az enyhén kékes színét is észrevehetjük ennek a forró, de inaktív széncsillagnak. A program során előadótermünket is felkeressük egy interaktív csillagászati bemutató erejéig.