A koranyári ég legszebb kettőscsillagai és csillaghalmazai – 06.25.

Program kezdete: 2021-06-25 21:15
Program vége: 2021-06-25 23:15
Szabad helyek száma: Betelt fő

Esti távcsöves bemutató.

A nyári napforduló rövid éjszakáján a a legszebb kornyári kettőscsillagok és csillaghalmazok nyomába eredünk.

Kistávcsövekkel megnézzük a Göncölszekér legendás, szabad szemmel is látható kettőscsillagát, az Alcor-Mizart. Távcsővégre vesszük a Lant csillagkép híres dupla kettősét, az Epszilon-Lyrae kettőscsillagot. Ebben két, igen szoros, kékesfehér kettőscsillag alkot egy laza párt, különleges négyes csillagfogatot formálva nekünk. Szemügyre vesszük a Hattyú csillagkép fejét formázó csodálatos kettőscsillagot, az Albireo-t. A fényesebb, narancssárga főkomponens mellett itt egy halványabb, kékesfehér kísérőcsillag lapul, kellemes távolságban.

A sötétség beálltával pedig megnézzük a Nyári méhkas nevű laza, teljes látómezőt kitöltő, tucatnyi csillagot tartalmazó fényes nyílthalmazt a Kígyótartó csillagképben. Ezzel szöges ellentétben áll majd a Herkules csillagkép hatalmas gömbhalmaza, az igen szoros és kompakt, majd 300.000 csillagot tömörítő M13. A két halmaz természete is más: Míg a Nyári méhkas alig 1400 fényévre van tőlünk a Tejútban, az M13 a galaktikus halo 22.200 fényévre terpeszkedő halmazóriása.

Programjaink védettségi igazolvánnyal, vagy az azt kiváltó applikációval látogathatók!