A Déli Tejút tündöklése a Szaturnusszal – 09.03.

Program kezdete: 2021-09-03 20:30
Program vége: 2021-09-03 22:30
Szabad helyek száma: Betelt fő

Esti távcsöves bemutató.

Őszköszöntő Tejút-túránkon a Déli Tejút legszebb égitestjeit vesszük távcsővégre, a galaxisunk központjához közel.

Az alkonyi égen a Herkules különleges kettőscsillagát, a Ras Algethit nézzük meg bemelegítésként. A felfúvódott vörös óriáscsillag mellett szorosan, de jól láthatóan megjelenik sárgás, halványabb kísérőcsillaga. Ezután a déli Tejút egyik leggyönyörűbb ködét, a Hattyú ködöt (M17) keressük fel. A más néven Ómega-ködnek vagy Lópatkó-ködnek nevezett elnyúlt gázköd egy takaros, nyílt csillaghalmazt vesz körbe. Egyik oldalán egy lópatkó alakú sötét porköd nyúlik bele, kiharapva és kirajzolva a hattyú nyakát… Majd a szomszédos Sas-ködre irányítjuk távcsövünket (M16). A látványos csillaghalmazt halvány ködös derengés fogja körül, melyben nagyon különleges, repülő sasra hasonlító sötét porbenyúlások tűnnek fel a jó szemű észlelők számára. Ezek a csillagközi portornyok a Hubble űrtávcső által lefotózott, híres Teremtés Oszlopai, melyekben ma is zajlik éppen a csillagkeletkezés. Végül a Kígyótartó csillagkép Hook Kaptiányról elnevezett csillaghalmazát figyeljük meg (NGC 6633), melyben 38 csillag kissé megnyúlt, téglalap formába rendeződik szemünk előtt.

Az este ékköve pedig a Szaturnusz lesz, melyen megfigyelhetjük az egyenlítői felhősávokat, a pompás gyűrűjét, és a Titan óriáshold mellett a kisebb és halványabb holdjakat is (Rhea, Tethys, Dione)…