Magyarország legnagyobb bemutató csillagvizsgálója újra megnyitotta kapuit!

Magyarország legnagyobb bemutató távcsöve, kupolájába 50 ember belefér

Magyarország legnagyobb lencsés távcsöve, és hidrogén-alfa naptávcsöve

Háttérben a legnagyobb akadémiai csillagászati intézet, innen dolgoznak együtt a NASA-val és az Európai Űrügynökséggel

A főváros legszebb és legromantikusabb csillagvizsgálója

Legendás történetünk

• A Svábhegyi Csillagvizsgáló hazánk legrégibb és legnagyobb akadémiai csillagvizsgáló intézete.
  • A 19. sz-ban Konkoly Thege Miklós a felvidéki Ógyallán sok távcsőből álló csillagvizsgálót épített. Ez volt a: Magyar Királyi Konkoly-alapítványú Astrophysikai Observatorium.
  • Trianon után látszott, hogy az ógyallai csillagdát elcsatolják Magyarországtól.
  • A csillagda műszereit napok alatt leszerelték, és Budapestre szállították.
  • Új akadémiai csillagvizsgálót kellett építeni Budapesten.
  • Klebelsberg Kunó kultuszminiszter és Tass Antal intézetigazgató végezték a szervezőmunka oroszlánrészét.
  • A fővárosi önkormányzattól kaptunk 8 hold földet Svábhegyen.
  • 1921-ben elkészült a Meridiánház, itt mérték a pontos időt az országban.
  • Elkészült az első csillagvizsgáló (6-os kupola), melybe a 8 hüvelykes ógyallai lencsés távcső került.
  • Közút még nem vitt ide: ősszel sárban, télen hóban jártak fel a kutatók.
  • A neoklasszicista főépületet 1926-ban adták át. Jóval nagyobb lett, mint ami akkor igény volt, de mára teljesen megtöltöttük csillagászokkal.
  • 1928-ban adták át a 7-es kupolát, ahova az ógyallai 6 hüvelykes lencsés távcső került.
  • Szintén 1928-ban készült el a monumentális és stílusos 24-es kupola, melyben a 60 cm tükörátmérőjű, és 5 méter hosszú Heyde Cassegrain távcső került.
  • Ezzel a távcsőóriással újra európai szinten jelentős intézet lettünk.
  • Gazdag tudományos eredmények születtek változócsillag fénymérések, kettőscsillagok, gömbhalmaz változócsillagok témában. 1938-ig már 35 új kisbolygót fedeztünk fel.
  • A növekvő fényszennyezés miatt az észlelőmunka a mátrai Piszkés-tetőre (944 m) helyeződött át. Itt egy 60 cm-es Schmidt távcső, majd hazánk legnagyobb távcsöve, az 1 méteres tükörátmérőjű Ritchey-Chrétien Coudé távcső működik.
  • A svábhegyi 60 cm-es távcsőben észleléseket 2013-ban végeztek utoljára. Az épületeket és a távcsöveket teljesen felújítottuk.
  • A csillagfény a nagy távcsövön 2018. január 23-án haladhatott át újra. A távcsőbe mostmár saját szemünkkel is bepillanthatunk, ill. különböző detektorokkal fotókat, méréseket végezhetünk.

Csapatunk

Dr. Kiss Áron Keve, ügyvezető

Rózsahegyi Márton, projektmenedzser

Dr. Kiss László, akadémikus, intézetigazgató

Boldog Ádám,
bemutató csillagász

A csillagászat iránti érdeklődésemet a sci-fi regényeknek és filmeknek köszönhetem, amely az első pillanattól kezdve fokozatosan beszippantott a tudomány titokzatos világába. A csillagász mesterdiplomát az ELTE-n szereztem 2018-ban. Fontosnak tartom, hogy másokhoz is közelebb hozzam a csillagászat misztikus objektumait, és maguk is betekintést nyerhessenek a kozmosz megdöbbentő törvényszerűségeibe. Sokat foglalkozom ismeretterjesztéssel, többek között a bakonybéli Pannon Csillagdában is találkozhattak már velem az érdeklődők. Nem titkolt célom továbbá, hogy elősegítsem a gyerekekben is a tudományos gondolkodás fejlődését, és összhangba hozzam azzal a játékos képzelőerővel, ami a fantasztikumot tudománnyá képes formálni.