Szeptemberi égi jelenségek

Csillagászati szempontból eseménydús nyáron vagyunk túl. Júniust a gyönyörű vénuszgyűrűvel nyitottuk, majd egy visszafogottabb hold- és napfogyatkozás után júliusban meglátogatott minket az elmúlt két évtized legszebb üstököse, a C/2020 F3 (NEOWISE). Szintén július volt az a hónap, amit az oppozíciók hónapjának kiáltottunk ki és amely több olyan éjszakát is hozott, amikor szinte a teljes Naprendszer egyszerre tündökölt felettünk az égen. Frenetikus világító felhő szezon után a Perseidák meteorrajban gyönyörködhetett az ország. De a csillagászati nyárnak még nincs vége, a szeptember 22-i őszi napéjegyenlőségig még van időnk bőven. Nézzük hát meg együtt, mit tartogat nekünk a szeptemberi égbolt, hogyan lazítanak az égitestek egy ilyen nyár után!

A Hold és a Mars együttállása szeptember 6-án. A 3 óra körül kelő Vénusz szépen tündököl az Ikrek csillagkép alatt. Forrás: Stellarium

Mars és Hold

Szeptember 6-án érdemes hajnalban felkeresni az égboltot egy égi randevú erejéig! A vörös bolygó és égi kísérőnk már este 10-kor felkelnek, ám csak éjfél után közelítik meg igazán egymást. A 86%-os csökkenő Holdat napkeltekor alig több mint 1° választja majd el a Marstól. A Mars az októberi oppozíciójára készülve ereje teljében, 1,9 magnitúdós vörös hódítóként uralja az eget. Eddigre már az Orion fényesen tündöklő csillagai is a horizont fölé emelkednek és a Vénusz fényében sütkérezve figyelhetjük meg az együttállást. A hajnali égbolt csodaszép a fényes téli csillagképekkel, a tündöklő Vénusszal, a Marssal és a Holddal. Lélekemelő látvány lesz!

Neptunusz oppozíció

A Neptunusz látszó mozgása az égen 2006 és 2023 között. Szépen látszik, ahogy a jégóriás a Bak csillagképből átvándorol a Halakba a Vízöntőn keresztül. Forrás: http://www.nakedeyeplanets.com/neptune.htm

A Neptunusz oppozícióban, nem méretarányosan ábrázolva. Forrás: http://sciencythoughts.blogspot.com/2019/09/neptune-reaches-oposition.html

Szeptember 11-én a Jupiter és a Szaturnusz után legkülső bolygó szomszédunk, a Neptunusz is szembenállásba kerül a Nappal. A szembenállás vagy más szóval oppozíció az a jelenség, amikor a Naprendszer egy égitestje éppen a Nappal ellentétesen látszik a Földről nézve. Ez azt vonja maga után, hogy amikor például egy bolygó oppozícióban van, éppen akkor kel fel keleten, amikor a Nap lenyugszik nyugaton. Ez azért lehet jó hír, mert így már nem kell éjfél utánig fenn maradni, ha valaki távcsövét a Neptunuszra szeretné fordítani, már sötétedéstől próbálkozhat a mutatvánnyal. Az oppozícióra Neptunusz-éjszakával készülünk!

Vénusz a Jászol mellett

A jászol-halmaz tündöklő csillagai egy magyar amatőrcsillagász, Dr. Horváth Zsolt felvételén. (2017.03.28) Forrás: https://eszlelesek.mcse.hu

Az M44-es nyílthalmaz igen népszerű találkozóhelynek bizonyul szeptemberben. A Vénusz szeptember 13-án látogatja meg a Jászol csillaghalmazt, egy nappal később, pedig a Hold csatlakozik hozzájuk. Az M44 a Rák csillagkép egyik legszebb objektuma, már egymagában is megéri, hogy hajnali 3 és 5 óra között felkeressük távcsövünkkel. Ha nem boldogulunk a megkereséssel, várjuk ki 13-át és 4:45-kor keressük meg a fényes Esthajnalcsillagot (Vénusz) és nézzünk körbe körülötte, mivel mindössze 2°-ra húz el a nyílthalmaztól. Hónap 14-én egy vékony 15%-os holdsarló is csatlakozik a pároshoz, a három égitest egy vonalban sorakozik fel 4°-on belül. Kézitávcsővel megfigyelve szebbnél szebb tagjaiban gyönyörködhetünk a találkozónak.

Támadásra készül a Mars

Művészi ábrázolás a Mars 2018-as és 2020-as földközelségéről. Forrás: https://mars.nasa.gov/all-about-mars/night-sky/close-approach/

Vörös bolygószomszédunk október 13-án éri majd el szembenállását, mely 16 éves oppozíciós ciklusa során határozottan a leglátványosabb, és legjobb láthatóságú szembenállás lesz. A hadisten bolygója szeptember közepére már -2,1 magnitúdós fényességet, és 21”-es átmérőt ér el. A 20 óra után kelő izzóvörös óriás csábítja a távcsöveket a megfigyelésre. Mi az őszre készülünk, de a Mars déli féltekéjén nyár van, nyár! A rohamosan zsugorodó Déli Pólussapka már csak apró fehér pöttyként vehető észre, a bolygó azonban hemzseg a gyönyörűbbnél gyönyörűbb alakzatoktól.

Hold, Szaturnusz, Jupiter

A dagadó Hold szeptember 23-a és 26-a között tartózkodik a két óriásbolygó közelében. Forrás: https://earthsky.org/astronomy-essentials/great-jupiter-saturn-conjunction-dec-21-2020

Már-már szokásos triónk újra összeáll egy estére, szeptember 25-én szép derékszögű háromszöget alkot majd a Jupiter, a Szaturnusz és a dagadó Hold. Igazán pazar szabad szemes látvány, távcsővel pedig sorra vehetjük a Jupiter körül a Galilei holdakat, a Szaturnusz gyűrű rendszerét és a Hold felszínén futó Appenninek és Kárpátok hegyvonulatait.

Azok a fránya műholdak

Szeptemberben remek lehetőség nyílik a Starlink műholdraj megfigyelésére, mivel több este is magasan a fejünk felett repülnek el, így összeszedtük a 4 legfényesebbnek ígérkező átvonulást. Ha egy ilyen szép csillagos éjszakán kicsit eltávolodunk a várostól, hogy a műholdakat figyeljük, szinte hallani lehet a távolból a csillagászok halk sírását.

A STARLINK MŰHOLDAK SORBAN EGYMÁS UTÁN HALADNAK ÁT AZ EGÜNKÖN. EGYSZERRE NAGYJÁBÓL 4-5 MŰHOLDAT LÁTUNK, AHOGY SZÉP SORBAN MÁSZNAK ÁT A CSILLAGKÉPEKEN. ITT AZ EGYES “MŰHOLDVONATOK” LEGELSŐ TAGJAIT MUTATJUK. A CSILLAGTÉRKÉPEN TÖBB IDŐPONT IS BE VAN JELÖLVE, MUTATVA, MIKOR HOL KELL KERESNÜNK A VILÁGÍTÓ PONTOKAT. JÓ VADÁSZATOT!

FORRÁS: HTTPS://WWW.HEAVENS-ABOVE.COM