Romantikus kalandozás a csillagok között

A Perseus ikerhalmaz a Perseus csillagképben
Forrás: Fényes Lóránd

A csillagos égbolton megannyi érzelmekkel fűtött, romantikus történet tárul szemeink elé – csak tudnunk kell, hol keressük őket. Elődeink – legyen szó akár magyarokról, görögökről vagy a keleti civilizációkról – fantasztikus históriákat szőttek a csillagokból alkotott alakzatokba. Ezek a csillagképek, vagy konstellációk nem pusztán tájékozódásul szolgáltak számukra az égen, de mitikus jelentőséggel is bírtak. Számtalan izgalmas történet kering a káprázatos, felfoghatatlan égi jelenségek körül, melyekről ugyan modern korunk embere nagyobb ismerettel rendelkezik, ám romantikus vonatkozásait sosem felejtette el. Hiszen a csillagászat nem pusztán rideg tudomány – és erről bárki meggyőződhetett, aki valaha a csillagok sokaságával tarkított égboltra felpillantott.

Különleges, Valentin-napi programunk során látogatóink megismerkedhetnek a csillagászat romantikával fűszerezett történeteivel. Görög szappanoperák, kelet-ázsiai szerelmi szálak, római románcok legendái elevenednek meg a szabad ég alatt tartott lézeres csillagkép bemutatónk során. Megismerhetjük a hazánkból látható csillagképek mögött megbúvó mondákat, sőt, később akár magunk is képesek leszünk fellelni e fantasztikus krónikák szereplőit az égbolton. Előadótermünkben a csillagászat legérdekesebb jelenségeit fedezhetik fel: kiderül, hogy a csillagok, szupernóvák és galaxisok alkotta világegyetem sokkal romantikusabb, mint azt felmenőink eleinte elképzelték!

AZ ORION-KÖD (BAL) ÉS A LÓFEJ-KÖD (JOBB) AZ ORION CSILLAGKÉPBEN
FORRÁS: ÉDER IVÁN

A Fiastyúk (M45) nyílthalmaz
Forrás: Fényes Lóránd

Derült idő esetén látogatóinknak alkalma nyílik a Csillagvizsgáló hatalmas teleszkópjainak használatára, melyben a téli égbolt olyan gyönyörű jelenségeit figyelhetik majd meg, mint az Orion-köd kuszán tekergőző gázfodrai, vagy a Perszeusz-ikerhalmaz ékszerdobozként tündöklő csillagai. Sőt, Valentin-napi eseményünk keretén belül most egy ajándékkal is kedveskedünk a hozzánk érkezőknek. A program végén, kozmikus mementó gyanánt, látogatóink hazavihetik polaroid fényképezőgépünkkel készült fényképüket, melyhez a hátteret a Svábhegyi Csillagvizsgáló ékessége szolgáltatja. Természetesen a felhős ég sem állhat kalandozásaink útjába – borult időben előadótermünkben bepillantást nyerhetünk a hullócsillagok világába.

Meteorit vékonycsiszolat polarizált fényben

Nemcsak kezünkbe vehetjük majd kozmikus vándorútjukat bejárt meteoritokat, hanem polarizációs mikroszkópjaink segítségével egyenesen e földöntúli kőzetek finomszerkezetét vizsgálhatjuk meg. A mikroszkópban megelevenedő szivárványos színű kristályvilág természet alkotta csodája a legnagyobb impresszionista festőink műveivel vetekszik! Megismerkedhetünk a szemünk elé táruló színkavalkád jelentésével, valamint a meteoritok sokszínűségét adó jellegzetességekkel.

Szeretettel várjuk vendégeinket február 14-ikén, este hét órától a Svábhegyi Csillagvizsgáló Valentin-napi programjára!

Szerző: Boldog Ádám