Októberi égi jelenségek

Egy nyugodtabb szeptember után, most csak úgy nyüzsögnek az égiek. Itt egy együttállás, ott egy oppozíció, amott meg egy csillagfedés, kapkodhatjuk a fejünket egész októberben. Hogy senki se vesszen el a sok látnivalóban, összeszedtük, mi minden vár ránk az elkövetkező hetekben. Előre is elnézést a szóviccekért!

Az Oroszlánban vándorol a Vesta (10.01. hajnal)

A Mars, a Merkúr, a Hold, a Ceres és a Vesta egymás mellé helyezve méretarányosan. Ha valóban ilyen közel kerülnének, az lenne a belső Naprendszer Vesta. Forrás: https://www.nasa.gov/images/content/648090main_vestaPerspective-946.jpg

Az októberi jelenségek oroszlánrészének a Leo csillagkép ad otthon, így a hónap első napján a Vesta kisbolygó és a 8 Leo csillag együttállásának is. Ha október elsején napkelte előtt a derült égbolt alá merészkedünk egy kistávcsővel, fordítsuk műszerünket az Oroszlán felé, azon belül is az 5,7 magnitúdós 8 Leo csillagra, mely éppen csak nem látszik szabad szemmel. Szépen látszik, ahogy a Naprendszer legfényesebb kisbolygója, a Vesta 9 szögpercre araszol el a 8 Leo mellett. Borult időben sem kell búslakodnunk, a hónap végén, október 26-án az Oroszlán másik halvány csillagát, a 37 Leot is megkörnyékezi a Vesta, ráadásul itt alig 3 szögperc választja majd el a két égitestet!

Mars és Hold (10.02. este)

Október 2-án gyönyörű, Marssal fűszerezett holdkeltében lehet részünk. Szinte teljesen teli kísérőnk domborzattól függően valamivel este 8 óra után emelkedik a horizont fölé. A földi légkör miatt vörösesre színezett Hold mellett felbukkan még egy vörös égitest, a Mars. Bolygószomszédunk az egyetlen fénypont lesz a környéken, ami nem hagyja magát elnyomni a holdfény által, harciasan ragyog egész este. Nem véletlenül kapta a római hadistenről a nevét.

Vénusz az Oroszlán lábánál (10.03. hajnal)

A Regulus és a Vénusz pozíciója a hónap elején. Attól még hogy valami Regul us, nem biztos, hogy Vén us. Forrás: https://earthsky.org/astronomy-essentials/venus-regulus-conjunction-in-early-october

A Hold és a Mars után térjünk vissza az Oroszlánhoz az éjszaka legvégén, hisz az október harmadikai hajnal tartogat még szépségeket. A Vénusz és a Regulus együttállásának megfigyeléséhez nem kell távcső, de még szemüveg sem, hisz az Esthajnalcsillag az Oroszlán legfényesebb csillagát látogatja meg. Az egymástól alig 10,5 szögpercre lévő páros szabad szemmel is szép kettősnek látszik, kistávcsővel pedig a dagadó Vénusz felhősávjait csodálhatjuk majd meg.

747 (Winchester) oppozíció (10.11.)

Október 11-én kerül oppozícióba kerül a 747 (Winchester) kisbolygó. Igazi csemege lehet a kisbolygóvadászoknak, 11,3 magnitúdós fényességével komoly kihívást jelenthet a megtalálása. Az aszteroida 2,033 csillagászati egységre lesz a Naptól, azaz a Földtől körülbelül kétszer messzebb.

A 747 Winchester kisbolygó pozíciója 2020. szeptember 1-je és 2021. február 28-a között. Látómezők: 90°, 30°, 10°, 4°. Forrás: https://in-the-sky.org/findercharts.php

Hold és Vénusz (10.13. hajnal)

Az egyre fogyó Hold a Vénusz és a Regulus mellett októer 12 és 15 között. Forrás: https://earthsky.org/?p=338636

Pazar szabadszemes látványnak ígérkezik az október 13-i hajnal, ahogy a vékony, 18%-os Holdsarló tálkaként ragyog az égen kicsit több mint 3°-kal a Vénusz fölött.

Mars oppozíció (10.13.)

Október 13-án elérkezünk a várva várt Mars oppozícióhoz. Az elmúlt hetekben már többször elkápráztatott minket szépségével a vörös bolygó, ez innen csak fokozódik, hisz ezután egész éjszaka szépen látszik, ahogy akár 45° fölé is emelkedve uralja az eget.

A Mars oppozíció éjszakája néhány másodpercbe sűrítve. Forrás: Stellarium

A Mars 2020. szeptember 22-én Kereszty Zsolt felvételein Győrből fotózva. Forrás: http://crbobs.hu/galeria/naprendszer/mars-2020–09-22/

Kaus Borealis fedés (10.21. este)

A Hold a Nyilas csillagképben néhány órával a fedés előtt. Ha a Nyilasban egy égitest felfal egy másikat, az kannabalizmus? Forrás: Stellárium

A Kaus Borealis vagy lambda Sgr a Nyilas csillagkép egyik legfényesebb csillaga, a pontosan teáskanna fedele. Október 21-én érdemes 19:40 után kistávcsövünket rajta tartani, mert néhány perc várakozás után eltűnik a dagadó Hold sötét korongja mögött. A csillagfedés különlegessége, hogy rendkívül alacsonyan, a horizonthoz közel kezdődik, így a vörösre színezett és légkörben eltorzult holdkorong sötét oldala fogja elnyelni a pislákoló csillagot.  Keressünk hát tökéletes délnyugati horizontot a megfigyeléshez.

Hold, Jupiter, Szaturnusz együttállás (10.22. este)

Enélkül a trió nélkül nincs jelenségnaptár! Aki még nem látta ezt a csodás együttállást, annak egyik utolsó lehetősége nyílik október 22-én, mert december végétől már eltűnik a két óriásbolygó az égről.

Mars és a kettős csillagok (10.27.)

A Mars és a 77 Psc alig több mint 9 szögpercre egymástól. Forrás: Stellárium

Október 27-én 9’ 27” közelségbe merészkedik a Mars a 77 Psc kettőscsillaghoz. Bár a kettőcsillag még a szabadszemes láthatóság határán táncol, a közeli Hold és a Mars fényessége miatt csak távcsővel élvezhető a jelenség. Szerencsére viszont akár egy kézitávcső is elegendő lehet a megfigyeléshez. A rendkívül fényes Mars nagyobb nagyítással csodálatos standard hármascsillagot alkot a szoros kettőscsillaggal ezen az estén.

Mars és Hold (megint, most 10.29.)

Bizony, a Hold és a Mars nem egyszer, de nem is háromszor, hanem kétszer is találkozik október során, másodjára 29-én, három nappal telihold előtt. A második együttállás kevésbé szoros, 3,6°-os viszont talán épp ezért szabad szemmel látványosabbnak ígérkezik.

Uránusz oppozíció

Az Uránusz pozíciója az égen 2020 során. Forrás: https://in-the-sky.org/findercharts2.php?id=P7

Bolygászok figyelem! Az év második felében sok bolygó oppozícióját követtük végig. Július 14-én a Jupiter, július 20-án a Szaturnusz került szembenállásba, szeptember 11-én a Neptunusz csatlakozott hozzájuk, az október 14-i Mars oppozícióról pedig néhány sorral feljebb írtunk. A hónap utolsó napján az Uránusszal bezárul a bolygók sora és ameddig a Jupiter és a Szaturnusz december végén bele nem veszik a naplementébe, éjszakánként az összes külső bolygótestvérünk felkereshető! Az Uránusz és a Neptunusz csak távcsővel, a többiek szabad szemmel is.

Fránya, fránya műholdak

Megszokhattuk már, hogy minden hónapban szánunk pár sort az egünkön áthúzó mesterséges fényforrásokra is.  Ez most sincs máshogy, a hónap első felében egy űrállomás- és 3 starlink-átvonulásra hívjuk fel a figyelmet.

A térképek Budapesthez igazodnak, az ország keleti/nyugati területein néhány fok eltérés lehet. A Starlink átvonulásoknál a “vonatok” első tagjai vannak megjelenítve, ezeket néhány fokra lemaradva követi a többi műhold, egyszerre körülbelül 4-5 db látszódik. Forrás: Heavens Above