A Hold a Fiastyúk és a Hyadok között november 2-án este. Forrás: Stellarium

Novemberi égi jelenségek

Eltelt egy újabb hónap, a Föld és a bolygók pedig folytatják útjukat a Nap körül. Néha közelednek egymáshoz az égen, van, hogy távolodnak, novemberben pedig táncot lejtenek a Holddal. Nézzük hát meg ismét, mivel kecsegtetnek az égiek ebben a hónapban!

Esőt hozó telihold

November 2-án, egy nappal telihold után a Hyadok csillaghalmazt látogatja meg a Hold. A Bika csillagkép tündöklő csillagai mellett este 11-kor suhan el égi kísérőnk. A nyílthalmazt a görögök esőhozóként ismerték, mert november eleji láthatóságuk az esős időszak beköszöntét jelentette. Az ablakon kinézve rögtön megértjük, miért. Az együttállás élvezetéhez javaslunk egy minél nagyobb látómezejű, kis nagyítású kézitávcsövet, mert a kövér Hold mellett a Hyadok csillagai csak soványan látszanak majd szabad szemmel.

A Hold a Fiastyúk és a Hyadok között

A Hold a Fiastyúk és a Hyadok között november 2-án este. Forrás: Stellarium

(Est)Hajnalcsillagok

November 10-én a korán kelőknek kedvez az ég. A Vénusz már hónapok óta gyönyörűen tündököl a hajnali órákban, két héttel ezelőtt pedig a fényes Arcturus csillag is csatlakozott hozzá. 10-én pedig a felső együttállása felé siető Merkúr is megmutatja magát az érdeklődőknek. Legbelső bolygónkat ritkán lehet szabad szemmel is megfigyelni. Naphoz való közelsége mellett az is nehezíti a megfigyelést, hogy a bolygó teli fázis esetén a legfényesebb, a könnyen megfigyelhető nagyobb kitérésben viszont már jóval halványabb. A 19 fokos elogációban járó 57%-os fázisú félmerkúr most kiválóan megfigyelhető. November 10-én napkelte előtt mindhárom égitest fényesen emelkedik a horizont fölé. Legmagasabban az Arcturus jár majd, őt követi a Vénusz, még a Merkúr alig 10-12° magasan veszik majd el a Nap fényében. A Merkúr és Vénusz folytatásában tündöklő hízott holdsarló tovább emeli a látványt.

Fényesen-ragyogó-hajnalcsillagok

Fényesen ragyogó hajnalcsillagok november 10-én. Forrás: Stellarium

A Szerelem Bolygójának randevúi:

A Vénusz több csillagot is megközelít a hónap során, melyek közül nov 12-én hajnalban 5:32 perckor a Theta Virginis csillagközelítése lesz a leglátványosabb. A Vénusz mindössze 4’15”-re lesz a 4,4 magnitúdós csillagtól. Bár a csillag vígan látszana szabad szemmel, a közeli Vénusz vakító fényessége a legsasabb szeműek elől is elrejti a bolygót. Kézitávcsőben viszont pompás szoros, és rendkívül egyenlőtlen kettőscsillagot alkotnak, 8,5 magnitúdós fényességkülönbséggel.

A fentinél lazább és halványabb párt alkot 11:17-én 5:39 perckor a 77 Virginis csillaggal. A 7,0 magnitúdós csillag 13,8 percre a Vénusztól nagyobb binokulárt igényel.

Aki a nov 12-i Theta Virginis ölelésről lemaradt volna, 19-én pótolhatja azt: Hajnali 5:14-kor a Vénusz az 5,0 magnitúdós 88 Virginis csillagtól mindössze 5 ívpercre lesz, a fenti együttálláshoz hasonló szépségeket ígérve.

A Hold és a Naprendszer

Szokásához híven novemberben is végig látogatja a Naprendszer égitestjeit a Hold.

• 13-án a Vénusz közelébe kerül a 6%-os holdsarló. Hajnali kelésükkor 4-5° választja majd el az égitesteket, gyönyörű hajnali látványt ígér a páros!
  • 14-én a Merkúrt is megkörnyékezi, ám 1,5%-os fázisa és Naphoz való közelsége miatt igazi kihívás lesz a 23 órás hajszálvékony holdsarló megpillantása a rózsaszínes Merkúr mellett.
  • 19-én az idei utolsó látványos Szaturnusz-Jupiter-Hold háromszöget figyelhetjük meg közvetlenül napnyugta után.
  • 23-án a fényesedő, 65%-os Hold a Neptunusztól 5°-ra halad el. Az együttállás inkább nehezíti a mélykék jégóriás megfigyelését, viszont binokulárral próbálkozhatunk a legnagyobb és a legkisebb bolygószerű égitest közös megpillantásával.
  • 25-én ellenben színpompás szabad szemes élményben lehet részünk, amikor egymás mellé kerül a Hold fehér korongja és a Mars vöröslő fénypontja az égen.
  • 27-én Uránusznézőbe megy a Hold, 3,6 fokra randevúzva a jégóriástól. Ha 4 nappal korábban a Hold-Neptunusz együttállás észlelésében nem voltunk sikeresek, most sokkal könnyebb dolgunk van. Közelebbi és fényesebb Uránusz vár a binokulár Holdtól sziporkázó látómezejében.
A Naprendszer bolygói, a Ceres és a Pluto a Föld és a Hold közé szerkesztve

A Naprendszer bolygói, a Ceres és a Pluto a Föld és a Hold közé szerkesztve. Szerencsére nem így kerülnek közel egymáshoz az égitestek az egünkön! Forrás: Dr. James O’Donoghue

M96 és a Vesta

November 14-e és 17-e között érdemes többször is az Oroszlán csillagkép felé fordítani távcsöveinket, mert a (4) Vesta kisbolygó az M96 spirálgalaxis mellett halad el. Legközelebb 16-án hajnalban lesznek, ekkor a Vesta éppen a 30 millió fényévre található galaxis spirálkarjai mellett fog elsuhanni. A randevút érdemes már 2 órától nyomon követni. A Vesta 10 perc alatt már láthatóan elmozdul a galaxishoz képest, hajnali 5 órakor közelítve meg legjobban, mindössze 4 ívpercre a galaxis magját. Ekkor szinte érinti a spirálkarok külső részét.

A Vesta és az M96 16-án 4 órakkor

A Vesta és az M96 16-án 4 órakkor. A képen a rácsvonal beosztása 10 ívperc. Forrás: Stellarium

A Holddal teli november stílusosan egy teliholddal búcsúzik tőlünk, így november 30-án égi kísérőnk sugárkrátereiben gyönyörködve  érhet minket a tél. Természetesen a téli napfordulóig marad még kis időnk és sok izgalmas jelenségünk is, de ezek már december hónapra maradnak.

Szerző: Szabó O. Norton / Csillagász bemutató