KÉT ÚJ EXOBOLYGÓT FEDEZTEK FEL AMATŐR KUTATÓK KÖZREMŰKÖDÉSÉVEL

Már több mint 29 ezren csatlakoztak a NASA közösségi tudományon alapuló kezdeményezéséhez, melynek keretében amatőrök is részesei lehetnek Naprendszeren kívüli bolygók felfedezésének.

Az exobolygók közvetlen megfigyelése még a legnagyobb távcsövekkel is igen nehéz feladat, ugyanis „elrejti” őket annak a csillagnak a fénye, amely körül keringenek. Ha azonban a csillag fényességének időbeli változását vizsgáljuk, akkor felfigyelhetünk olyan időszakokra, amikor a fényesség lecsökken, ilyenkor halad át a bolygó a csillag előtt.  A NASA és az MIT 2018 áprilisában indította útjára a TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) nevű műholdat, amelynek célja két év alatt mintegy 200 ezer csillag fényesség-változásának követése és ezáltal a körülöttük keringő bolygók felfedezése. A TESS által szolgáltatott adatok feldolgozását a tudósok amatőr kutatók bevonásával végzik. A NASA erre a célra létrehozta a Planet Hunters programot, melyhez a világ legnagyobb közösségi tudományos platformján, a Zooniverse-en keresztül lehet csatlakozni.

EXOBOLYGÓK TÍPUSAI A NASA GRAFIKÁJÁN. FORRÁS: https://exoplanets.nasa.gov/resources/2236/exoplanet-types-infographic/

A Planet Hunters program egyik legújabb eredménye a HD 152843 nevű, a Napnál másfélszer nagyobb és valamivel fényesebb, de ugyanolyan tömegű csillag két bolygójának a felfedezése. A tőlünk 352 fényévre található naprendszer „b” bolygójának mérete nagyjából megegyezik a Neptunuszéval, azaz 3,4-szer akkora, mint a Föld. Bolygóját 12 nap alatt kerüli meg, tömege 28-szorosa a Föld tömegének. A „c” bolygó távolabb kering a központi csillagtól, 5,8-szor akkora, mint a Föld, tömege 12-szerese a Föld tömegének. A HD 152843-et 19-35 nap alatt kerüli meg. Ha a két újonnan felfedezett bolygó a Naprendszerben lenne, akkor mindkettő a Merkúr pályáján belül keringene, ennek megfelelően mindkét planéta igen forró, emiatt a kutatók nem valószínűsítik, hogy jelen lehet rajtuk az élet. Mindkettő gázbolygó, így a kutatások a továbbiakban a gázösszetételre terjednek majd ki.

A FÖLDHÖZ LEGKÖZELEBBI EXOBOLYGÓT 2007-BEN FEDEZTÉK FEL. A 10 FÉNYÉVNYIRE LÉVŐ BOLYGÓ AZ EPSILON ERIDANI NEVŰ CSILLAG KÖRÜL KERING. FORRÁS: https://www.nasa.gov/image-feature/nearest-exoplanet-to-our-solar-system/

A Planet Hunters program keretében már több mint 100 exobolygót fedeztek fel és további 2600 esetben valószínűsítik, hogy az észlelt fényesség-csökkenést egy bolygó okozta. A szakemberek szerint az emberi agy mintázatfelismerő képességét egyelőre semmilyen gépi tanuláson alapuló módszerrel nem lehet helyettesíteni, ezért még jó ideig szükség lesz a lelkes amatőrökre, akik rendszeresen átnézik a TESS által szolgáltatott adatokat.

Forrás: ITT