Forró óriásbolygó keringhet a Vega csillag körül

Már korábban is szárnyra kaptak olyan hírek, melyek szerint a csillagászok megtalálták a Vega csillag első bolygóját. Az állítólagos bolygó létezését akkor nem tudták bizonyítani, de a szakemberek szerint most minden eddiginél közelebb állunk ahhoz, hogy kijelenthessük: a Vegának van egy bolygója!

A tőlünk 25 fényévre lévő Vega a Lant csillagkép légfényesebb csillaga, egyben a hazánkból látható harmadik legfényesebb csillag az égen. A Nagy Nyári Háromszög csillagalakzat első számú tagjaként, kékesfehér fényével igézően virít a fejünk fölött a nyári éjszakákon. Olyan fényes, hogy távcsővel akár szürkületben, vagy nappali égen is tanulmányozható. Gyors forgása, vagyis az a tény, hogy 16 óránként megfordul a tengelye körül, megnehezíti az adatgyűjtést mind a csillag mozgásáról, mind az esetleges bolygóiról. A kétszeres naptömegű Vegáról eddig nem is sikerült bizonyítani, hogy van bolygója.

A Vega a Lant (Lyra) csillagképben, a Nagy Nyári Háromszög legfényesebb csillagaként uralja a nyári égboltunkat. A háromszög másik két csillaga a Deneb a Hattyúban (Cygnus) és az Altair a Sas csillagképben (Aquila). Forrás: Stellárium

A nyári gyakorlatát a Harvard Asztrofizikai Központban töltő Spender Hunt azt a feladatot kapta, hogy tanulmányozza tíz évre visszamenőleg a Fred Lawrence Whipple Obszervatórium adatsorait, melyet a Vegáról készített. Az adatok kiértékelése során Hunt felfigyelt egy fényességváltozásra, amit egy nagyon gyorsan keringő objektum okozhat a csillag körül. Témavezetője, Samuel Quinn szerint ezzel gyakorlatilag felfedezte a Vega első bolygóját. Számításaik szerint a bolygó minimális tömege legalább 20-szorosa a Föld tömegének, és a Vegát 2,5 földi nap alatt kerüli meg. Csillagához nagyon közel kering: sokkal közelebb, mint a Merkúr a Naphoz. Ennek megfelelően hőmérséklete igen magas, a becslések szerint közel 3000 °C. Ha mindezt sikerül igazolnia a csillagászoknak, az azt jelenti, hogy felfedezték a második legforróbb bolygót. A szakemberek már most „forró Neptunuszként” vagy „forró Jupiterként” emlegetik az új bolygót, mivel becsült mérete az említett két bolygó mérete közé esik.

Gyors mozgása miatt sem a Vegáról, sem a feltételezett új bolygójáról nem könnyű adatot gyűjteni. A képet készítette: Francisco José Sevilla Lobato Forrás: https://skyandtelescope.org

Bár légköréről egyelőre nem sokat tudunk, annyi bizonyos, hogy ezen a hőmérsékleten már a vas is gőzzé alakul, így az új bolygó légkörének alaposabb kutatása más exobolygók atmoszférájának megismeréséhez is közelebb vihet.

Szerző: Jurecska Laura, Tudományos segédmunkatárs