Egészséges egerek születtek a világűrt megjárt spermából

A tudósokat már régóta foglalkoztatja az, hogyan befolyásolja a mikrogravitáció az emlősök termékenységét, illetve a kozmikus sugárzás hatására bekövetkező esetleges DNS-mutációk hogyan hatnak az utódokra.

Azzal a céllal, hogy a fenti kérdések megválaszolásához közelebb kerüljenek, japán kutatók hat évvel ezelőtt fagyasztva szárított egérspermát küldtek fel a nemzetközi űrállomásra. A három adagra osztott sperma első részlete csak 9 hónapot töltött az űrben, a második 3 évet, míg az utolsó a kísérlet teljes időtartama alatt az űrállomáson maradt. A tudósok azt tapasztalták, hogy még a leghosszabb ideig (6 évig) az űrben tartott sperma is alkalmas maradt arra, hogy felhasználásával egészséges egerek szülessenek.

Hat évet töltött az űrben az a sperma, amelyből egészséges egerek jöttek a világra. Képünk illusztráció.

Egy másik kísérlet során röntgensugárzásnak tettek ki az előbbiekhez hasonló spermamintákat. Az eredményekből arra a következtetése jutottak, hogy a Nemzetközi Űrállomáson jellemző körülmények között akár 200 évig is életképes maradhat egy emlős fagyasztva szárított spermája.

Az eredmények a tudósokat is meglepték, ugyanakkor ebből még nem következtethetünk arra, mi történik egy spermamintával ha például elvisszük a Marsra, esetleg a Naprendszeren kívülre. A Nemzetközi Űrállomás ugyanis a Földtől mintegy 400 km-re, még a bolygó mágneses terén belül kering, ezért még érvényesül annak kozmikus sugárzással szembeni védőhatása.

A téma kutatásában a következő fontos lépés a Hold körül keringő Lunar Gateway űrállomás megépítése lehet, amely megnyithatja az utat az első mélyűri utazások felé.

A nemzetközi űrállomáson még érvényesül a Föld mágneses terének jótékony hatása. FORRÁS: https://www.nasa.gov/image-feature/portions-of-the-space-station-are-pictured-from-nauka-1