A Vesta húzogatja az oroszlán galaxisbajszát!

A Vesta kisbolygó június 10-én és 11-én, csütörtökön, majd pénteken két galaxist is üldözőbe vesz! A két áldozat az M65 és az M66 jelű csillagvárosok, melyek az Oroszlán csillagképben található híres Leo-triplet látványos tagjai.

A Leo-triplet gyöngyei
Az M65 és M66 jelű galaxisok a tavaszi égbolt egyik legszebb galaxispárosa. Nem véletlenül a Leo Triplet formáció tagjai: az NGC 3628 (egyes nevezéktan szerint Hamburger-galaxis) katalógusszámú társukkal együtt egy nagyon látványos hármast alkotnak, melyek távcsőben akár egy látómezőben is elférnek. Ráadásul hasonló fényességűek, az M66 8,9m; az NGC 3628 9,5m; az M65 pedig 10,2 magnitúdós. Ez azt is jelenti, hogy már kistávcsővel is kényelmesen elérhetőek egy kevésbé fényszennyezett helyről.

Mindkét csillagváros egy gyönyörű, kissé dőlt irányban látszó spirálgalaxis. Az M65, csakúgy, mint az NGC 3628 35 millió fényévre, míg az M6 36 millió fényévre helyezkedik el tőlünk. Ez 14-szer nagyobb távolság, mint az Androméda-galaxisé! Mivel ilyen közel helyezkednek el egymáshoz, nem is csoda, hogy egymással gravitációsan is kölcsönhatnak!

A Leo Triplet Pintér Áron felvételén. Balra az NGC 3628, jobbra fent az M66, lent pedig az M65 látható. A kép 2021. 05. 11-én készült. Forrás: www.asztrofoto.hu

A Vesta bája
A Vesta a Mars és a Jupiter között húzódó fő kisbolygóöv második legnagyobb aszteroidája, azaz kisbolygója. Nem csoda hát, hogy egészen fényes, sőt, a legfényesebb kisbolygó, és így akár amatőr távcsövekkel is könnyedén nyomon követhető mozgása – sőt, földközelségben akár szabad szemmel is megpillantható, ha a városi fényektől kellőképpen eltávolodunk. Jelenleg 7,5 magintúdós, tehát szabad szemmel már nem, de kisebb távcsövekkel is kényelmesen megpillanthatjuk.

A Vesta kőzetközelből, a Dawn űrszonda felvételén. Forrás: https://www.nasa.gov/mission_pages/dawn/multimedia/pia15678.html

A Vesta természetesen lesz telihold részletességű a távcsövünkben, ugyanolyan látványra kell számítanunk, mintha egy csillagot vizsgálnánk. Ugyanis olyannyira apró (mindössze 525 km átmérőjű, és több száz millió km-re helyezkedik el tőlünk), hogy kis nagyításokon esélytelen felbontani a korongját, csupán egy fénylő pontot fogunk látni. Az ínyencek próbálkozhatnak legalább 25-30 cm átmérőjű távcsövekkel, extrém nagy nagyításon a kisbolygó különleges alakjának megpillantásával, de senki ne keseredjen el, ha ez nem sikerül elsőre.

Mint minden kisbolygó esetén, azonban egy dolog megkülönbözteti a csillagoktól: óráról órára, napról napra odébb vándorol a távoli csillagok mozdulatlan palettája előtt. Így adódik, hogy most két egymást követő éjszakán két különböző galaxis mellett suhan el.

Mikor figyeljük meg az eseményt?
Az együttállások során a Vesta igencsak lassan halad, így nem kell attól tartanunk, hogy az éjszaka során csak egy bizonyos órában lesz látványos az együttállás. Sokkal égetőbb probléma az, hogy az Oroszlán csillagkép lassan lenyugodni készül – a sötétség este 22:30 után áll be, ezek után minél hamarabb keressük fel a galaxisokat! Ugyanis ekkor még 32, de éjfélkor már csak 17 fok magasan lesznek a horizont felett, és ezek a halvány csillagvárosok roppant érzékenyek a légkör fényelnyelő hatására.

A Vesta és a Leo-triplet helyzete az Oroszlán csillagképben, a délnyugati égbolton. A kép június 10-én 22:00-kor mutatja a találkozó helyzetét. Forrás: Stellarium

Csütörtökön, 10-én este az M65-től 17 ívpercre délre halad el a Vesta. Következő este az M66 kerül terítékre – ez kissé lazább, 22 ívperces közelség lesz.

Ugyan a kisbolygó nem mozog gyorsan egyetlen éjszaka során, mégis ez egy szép alkalom annak a nyomonkövetésére, hogy egy tőlünk 2 Csillagászati Egységre (2 közepes Föld-Nap távolságra, azaz 300 millió km-re) sodródó kisbolygó már csak egy nap alatt is mekkora elmozdulásra képes!

A Vesta és a Leo-triplet találkozása 10-én és 11-én éjszaka, 22:00-kor. Forrás: Stellarium

Ideális alkalom ez a Vesta kisbolygó megpillantására és nyomon követésére! Kapjuk fel távcsövünket, és keressük fel a Leo-tripletet csütörtökön és pénteken! Még teljesebbé tehetjük megfigyelésünket, hogy ha pár nappal előtte és utána is észleljük, esetleg ceruzával vagy kamerával rögzítjük az aszteroida helyzetét, majd elcsodálkozunk azon, hogy milyen lenyűgöző egy ilyen távoli kis világot megpillantani. Asztrofotósoknak a galaxis, és az elmozduló kisbolygó megörökítése nagyobb látómezőben, 2-3 éjszakán át, gyönyörű animációt eredményezhet. Ha pedig észleléseket végzünk, ne felejtsük el feltölteni a www.eszlelesek.mcse.hu-ra!

Szerző: Világos Blanka, Amatőrcsillagász, Tudományos segédmunkatárs

📸 Borítóképen: A Vesta és a Leo-triplet találkozása 10-én és 11-én éjszaka. Forrás: Stellarium

Tetszett a cikkünk? Olvasd el ezt is: NAPFOGYATKOZÁS: A HOLD KICSIPKÉZI A NAPOT JÚNIUS 1O-ÉN  Annál is inkább, mert a jeles esemény holnap lesz!!!!