Az M96 (balra) és M95 (jobbra) galaxisok, melyek között a Vesta elpöfög majd a hétvégén.

A Vesta extragalaktikus ámokfutása

A napokban a Vesta kisbolygó hajmeresztő mutatványra készül: az Oroszlán galaxisaival incselkedik! Hétfőn hajnalban az M96 nevű galaxis spirálkarjait fogja érinteni. Lássuk, hogy mit kell tudnunk erről a csodálatos közelségről!

A (4) Vesta kisbolygó a Mars és Jupiter között húzódó kisbolygóövezet második legnagyobb égiteste a Ceres törpebolygó után – 525 km-es átmérővel büszkélkedik, azaz nagyjából olyan széles, mint amekkora Magyarország hosszúsága! Micsoda szerencse, hogy nem tervezi bolygónkat testközelben meglátogatni a közeljövőben. Az emberiség azonban őt nem hagyta békében, ugyanis a Dawn űrszonda 2011-ben meglátogatta, így orv módon betekintést nyertünk az istennő minden rejtegetett titkába. A randevú során rengeteg meseszép közeli lesifotót is készített róla a szonda. A Vestát már az 1800-as évek legelején felfedezték, katalógusszáma alapján mis is könnyedén kitalálhatjuk, hogy a 4. megtalált aszteroida volt. Fényessége a Földről nézve 5,1 és 8,5 magnitúdó között ingadozik aktuális távolságától függően – ez azt jelenti, hogy falusi égboltról igazi közelségben akár szabad szemmel is megpillanthatjuk! De már kistávcsövekkel is, akár fényessége minimuma táján is könnyen meg tudjuk figyelni.

A Vesta a Dawn űrszonda felvételén

A Vesta a Dawn űrszonda felvételén.
Forrás: NASA

A kisbolygók megfigyelésének szépsége nem abban rejlik, hogy az okulárba pillantva lenyűgöző látványt mutatnak – az aszteroidák pontosan olyan fénylő pontok, mint körülöttük az összes csillag. Az aszeroida szó maga is görögül azt jelenti, hogy csillagszerű! Egyetlen dologban azonban merőben másak: ha másnap visszamegyünk előző napi helyükre, hűlt helyüket találjuk! A kisbolygók folyamatosan elmozdulnak a távoli, látszólag egy helyben álló csillagok előtt, hiszen hozzájuk képest roppant közel vannak, és a Nap körül keringenek. Így megtalálni őket már önmagában kihívás – speciális keresőtérképet kell nyomtatnunk, melyen előre jelzik az adott éjszakákra számolt pozícióját, vagy aktuális helyzeteket mutató planetáriumprogramra van szükségünk. Igen izgalmas feladat egy-két héten keresztül felkeresni egy égi vándort, és ugyanazon állócsillagok fölé berajzolni, hogy adott napon éppen hol tartózkodott.

A kisbolygó-észlelések klasszikus módja, ahogy Piriti János rajzán is láthatjuk. Ezen a képen ugyanazon állócsillagok között mozdul el 2014 július hónap 1., 3., és 6. napján 20:30 UT időpontban a Ceres és a Vesta.
Forrás: www.eszlelesek.mcse.hu

De hova is fog beköszönni vándorunk? Az M96, azaz Messier 96 galaxis egy gyönyörű, lapjáról látszódó spirálgalaxis az Oroszlán csillagképben. Az egyik első, melynek spirális szerkezetét megfigyelték, még az 1850-es években! Közel 30 millió fényéves távolságban fekszik tőlünk, tehát az a fény, ami éppen a szemünkbe ér ebből a csillagvárosból, akkor indult el onnan, mikor az első macskafélék kialakultak a Földön. Nem véletlenül az Oroszlánban nyávog!

Így találhatunk oda a randevú helyszínére az Oroszlán csillagképben

Így találhatunk oda a randevú helyszínére az Oroszlán csillagképben.
Forrás: http://www.skyledge.net/Messier95-hop.htm

Az M95, M96 és M105 egy gyönyörű galaxistripletet alkot az Oroszlán hasánál. 9 és 10 magnitúdó közeli objektumok, 15 cm feletti átmérőjű távcsővel már igen kellemes célpontok. Azért sok részletre ne számítsunk kibontakozni a csillagvárosok szerkezetében, de az éltesse bennünk a lelkesedést, hogy több tucat millió fényévre ragyogó, több milliárd csillag összeolvadó fényét láthatjuk! Illetve igen különleges látvány egyszerre akár három ilyen fényes galaxist megfigyelni. Az M95 az M96-hoz hasonlóan spirális, az M105 pedig egy elliptikus galaxis, így ráadásul még a galaxistípusok között is válogathatunk! A spirális galaxisok egymáshoz közel vannak, az M105 kicsivel távolabb, ám a tőle nem sokkal halványabb NGC 3384 katalógusszámú galaxissal szoros párost alkot. Mindeközben a három Messier-objektum nem csupán egyazon égi irányban látszódik, de olyan közel helyezkednek el egymáshoz térben, hogy gravitációsan is kötöttek.

A szóbanforgó galaxisok Cseh Viktor rajzán, melyet egy 13 cm átmérőjű távcsővel készített. A rajz igen szemléletesen átadja a vizuális élményt!
Forrás: www.eszlelesek.mcse.hu

Ugyanezen galaxisok egy 15 cm-es távcsővel készült magyar asztrofotón

Ugyanezen galaxisok egy 15 cm-es távcsővel készült magyar asztrofotón.
Forrás: https://www.asztrofoto.hu/galeria_image/1492018895

Íme a Vesta által tervezett menetrend: szombaton, 14-én már mindössze 14 ívpercnyire, azaz a telihold átmérőjének felére helyezkedik majd el az M95-től. Másnap félúton találhatjuk majd az M95 és az M96 között, majd hétfőn, 16-án hajnalban érkezik az igazi parádé: mindössze 4 ívpercre suhan el az M96 spirálkarjai mellett az aszteroida! Hajnali 2 órától már érdemes elkezdeni a megfigyelést, a galaxishoz pirkadatig folyamatosan közeledik majd a kisbolygó. Ha eléggé szemfülesek vagyunk, óráról órára észrevehetjük a Vesta elmozdulását! Másnaptól már folyamatosan távolodik a két ködösségtől, de pár napig még mindenképpen érdemes nyomon követni a vándort.
Ez az égterület hajnali 1 körül emelkedik kényelmes magasságba a horizont fölé, és a pirkadat fénye ragadja el a halovány ködösségeket fél 6 tájékán. Akkor már a Vénusz-Merkúr párost is csodáljuk meg!

Így halad majd el a Vesta az M96 peremén. Az időpontok magyarországi helyi időben értendők. Forrás: Szöllősi Attila (Cartes du Ciel program)

Forrás: Szöllősi Attila (Cartes du Ciel program)

Mindenképpen csípjük nyakon a Vestát az elkövetkezendő napokban, ha van rá módunk! Ritka és elképesztő látvány egy aszteroida és tőle 250 milliárdszor távolabb ragyogó, milliárdnyi csillagok alkotta világok ilyen mértékű közelsége. Mindehhez már csak derült eget kívánunk!

Szerző: Világos Blanka, Tudományos segédmunkatárs