A szombat éjszakai Hold-razzia

A Hold április 17-én, szombat este szemtelen módon a Bika és az Ikrek határán randalírozik majd, és ráncba szedi a környék égi csodáit. Lássuk, hogy merre vezet az útja!

Már napközben elkezdi a parádét: fél 2-kor a Marshoz látogat el a Bika csillagképben – mindössze 20 ívperccel robog el az északi pereme a hadisten alatt, tehát kevesebb, mint egy holdátmérőre. A 1,5 magnitúdós Mars nappali megfigyelése nem könnyű kihívás – nagy távcsőre és igen tiszta, derült égre lesz szükségünk az észlelésére. Azonban az ilyen együttállások kiváló lehetőséget nyújtanak a halványabb bolygók nappali felkeresésére: Mivel a Hold gond nélkül megtalálható a nappali égen is, a holdkorongtól kiindulva jóval könnyebben megtalálhatjuk a halványabb égitesteket, mintha csak vaktában keresnénk őket az égbolt világoskéken hömpölygő tengerében. Tehát ha ínyenc nappali bolygóvadászok vagyunk, nosza, itt a tökéletes alkalom a Vörös Bolygó nappali leleplezésére!

A Hold és Mars 2020. 09. 06-ai együttállását Cseh Viktor csípte el nappali égen, hajnali 5 órakor. A Mars most valamennyivel közelebb lesz a Holdhoz, de jóval halványabbnak fog látszani. Forrás: www.eszlelesek.mcse.hu

A Hold tovább is ballag az égbolton, az este során maga mögött hagyva külső bolygószomszédunkat, mire besötétedik, már két fokra lesznek egymástól. A Hold később, 22:30 körül súrolva elfed egy 7,4 magnitúdós csillagot a Bika csillagképben, a SAO 77790-et, avagy a HD 40241-et. A csillag sajnos szabad szemmel nem látható, de már egy binokulárban, vagy kisebb távcsőben is jól látszik. A súrló fedések különösen izgalmasak a Hold és csillagok találkozásai között, ugyanis mindig csak egy szűk sávban észlelők láthatják úgy, hogy a holdkorong éppen érint egy csillagot. További érdekesség, hogy ezek az alkalmak jól használhatóak arra, hogy megismerjük a Hold peremén csúcsosodó domborzatot. A hold peremén érintőlegesen végigvonuló csillagot a magasabb hegyek kitakarják, míg a mély völgyekben előbukkan a csillag fénye. Így egy lassú eltűnés-feltűnést, pislákoló táncjátékot láthatunk a csillag és a hatalmas holdperem találkozásakor. A 26%-os, viszonylag vékony holdsarló ideális körülményeket teremt a megfigyeléshez. A csillag a Hold északi pereméhez közel, a sötét oldalon, a még jól látszó hamuszürke fényben kezdi meg táncát, és a kis holdfázis fénye nem fogja elvakítani a szemünket a jelenség vége felé sem.

A fedés maximuma 22:33-kor várható. Ugyan az ország nagy részén a Hold éppen el fogja egy pár percre takarni a csillagot, északkeleti és erdélyi megfigyelők számára a csillag éppen a Hold peremén fog elhaladni, fedés nélkül.

A térképen zöld vonalon éppen súrló fedést figyelhetünk meg – attól délnyugatra távolodva a csillag egyre mélyebben lép be a Hold mögé, tőle északkeletre nézve pedig egy hajszállal a Hold felett halad majd el. Forrás: Szöllősi Attila, Occult 4 program, Google Earth exportálással

Rohan is tovább égi kísérőnk, lassan bekopogtat az Ikrek határára, pár perccel éjfél után lépi át azt. Ekkor egy igencsak egzotikus tájra köszön be, az Ikrek ezen vidéke ugyanis izgalmasabbnál izgalmasabb nyílt csillaghalmazokkal van behintve. Az együttállást mégis javasolt 11 órq körül megnézni, mert a nyílthalmazok és hold ekkor még kellemesen, 20 fok magasságban lesznek a horizont fölött. A Hold ezekhez látogat el közülük:

• NGC 2129: A 6,7 magnitúdós halmaz 1 fokkal lesz a Holdtól délre.
  • IC 2157: Nagyobb falat, ugyanis 8,4 magnitúdójával jóval halványabb előző társánál, a Hold fényárjában könnyen elveszhet, amitől szintén nagyjából 1 fokra helyezkedik el majd, keletre.
  • NGC 2158: Az IC 2157-hez hasonlóan 8,6 magnitúdós, és ugyancsak keleti irányban található majd a Holdtól másfél fokra.Gyönyörű, rendkívül sűrű halmaz, első pillantásra gömbhalmaznak tűnhet, sokáig annak is gondolták. Az egyik legidősebbnek ismert nyílthalmaz.
  • M35: Ez a csodálatos nyílthalmaz már kézi távcsövekben is pompás látványt mutat, 5 magnitúdójával jobb égbolton szabad szemmel is megpillantható az Ikrek nyugati testvérének lábánál. A környék leglátványosabb halmaza, mely legalább 500 csillagból áll.Az NGC 2158 közvetlenül mellette, délkeletre látható, így pompás párost alkotnak.

Benei Balázs éppen az emlegetett égboltterületről készített csodálatos felvételt, meg is jelölve azokat. A felvétel alig két hete (2021. 04. 10., 22:00) készült, ami szép példa arra, hogy érdemes minél hamarabb feltölteni a felvételeinket az mcse.hu-ra! Forrás: www.eszlelesek.mcse.hu

Az M35-öt a Hold teljes mértékben el is gázolja még az éjszaka folyamán, ami ritkán csodás együttállás. Egyetlen bajunk van ezzel: sajnos Magyarországról nézve ez már akkor következik be, amikor a páros már a horizont alatt helyezkedik majd el, hajnali fél 4 körül. Majd legközelebb nagyobb szerencsénk lesz, vagy esetleg fúrjuk át a földgolyót a megfelelő helyen, vagy építsünk egy hatalmas hegyet az ország közepére, várjuk az ötleteket…

Itt láthatjuk, hogy hol áll majd a Hold a halmazok között a két csillagkép határán, április 17-én este 23:00 órakor. Forrás: Stellarium

A Hold az este folyamán 26-28%-os, dagadó sarlóként hivalkodik majd, ami kiváló alkalom arra, hogy gyönyörködhessünk a fény-árnyék határon húzódó domborzati alakzatokban. A déli térfélen éppen a Mare Nectaris, azaz a Méz Tengere határán húzódó pompás, egymással érintkező kráterhármasra, a Theophilius-Cyrillus-Catharina kráterekre vetül a porond súrló fénye, de kisebb krátereket és hegységeket is megfigyelhetünk kiemelkedni, vagy éppen elsüllyedni az árnyékban.

A holdsarló Cseh Viktor novemberi felvételén 24%-os, így egy leheletnyivel vékonyabb, mint amire most számíthatunk. Időpont: 2020. 11. 19. 16:20, Forrás: www.eszlelesek.mcse.hu

Eredjünk hát szombaton a Hold után távcsövünkkel, és lessük meg, milyen csillagokkal (és a Marssal!) játszadozik majd! Ha pedig nincsen megfelelő optikai ketyerénk, akkor használjuk a beépített rendszerünket, azaz csodáljuk meg a saját szemünkkel égi kísérőnk lenyűgöző sarlóját, ami mindig szívet melengető látvány egy kellemes tavaszi éjszakán!

Szerző: Világos Blanka, Amatőrcsillagász, Tudományos segédmunkatárs