A projekt – mi készül a Svábhegyen?

szalaialex

A Svábhegyi Csillagvizsgálóban dolgozunk. Szívünk-lelkünk a csillagvizsgáló, és a fölé boruló csillagos ég.

Megláttuk a csillagda honlapján a következő képet:

Elszomorodott mindenki : (

Az idő vasfoga kikezdte a patinás épületet. Budapest legnagyobb távcsöve itt rejlik kiaknázatlanul és kihasználatlanul. A távcső, mely eddig 24 új kisbolygó felfedezésének műszereként szolgált, tejútrendszerünkön kívüli gömbhalmazok csillagait vizsgálta, kutatógenerációk kedvenc távcsöve lehetett. Ez nem maradhat így, ki kell nyitnunk a csillagvizsgálót!

Nagy örömünkre az MTA jelentős céltámogatással segítette a felújítási munkákat.

Kívülről sikerült a kupolát teljesen felújítani és lefesteni 2015-ben.

Kívülről már szépek vagyunk…

Majd 2017-ben elkezdődött a távcsőóriás felújítása. Hatalmas daruk emelték ki a több tonnás távcsőszörnyeteget a kupolából. Kamionos szállítás után kívül-belül új festést és felületkezelést kapott.

2017 decemberében sikerült összeszerelni és kiegyensúlyozni a távcsöveket. De koránt sem elégedtünk meg önmagában a 60 cm főtükörátmérőjű és 5 méter hosszú távcsővel!:

• Fiahordó szerelésben megkapta még a 30 cm lencseátmérőjű és 4,5 méter hosszú Zeiss refraktort, hazánk legnagyobb lencsés távcsövét.
  • Mellé került még a 25 cm átmérőjű, 3,8 méter hosszú legendás Konkoly-féle lencsés távcső, hazánk második legnagyobb lencsés műszere.
  • Rászereltük a tubusra a 15 cm átmérőjű Lunt hidrogén-alfa naptávcsövet is, mely hazánk legnagyobb H-alfatávcsöveként gyönyörűségesen mutatja a napperemen a szökőkút, szúróláng és csipkefüggöny alakú naplángokat (protuberanciákat).
  • És felkerült rá egy 10 cm-es kalcium-K távcső, ahol a kalcium nem a csontoknak kell, hanem a Nap alsó kromoszférájának sötétlila vizsgálatára rendelt műszere, az első ilyen bemutató távcső hazánkban.

A nem kevés szerelési munka nyomán most egy ujjal meg lehet mozdítani a soktonnás távcsőkolosszust!

Terheléses vizsgálat munka közben…

Januárban az elektronika szerelése folyik. Sok munkánk van még a kupola biztonságossá tételében. A fogaskerekek, emelődaru, görgőlétra mind a szakavatott csillagászoknak készült, ezeket le kell burkolnunk és meg kell szelídítenünk, hogy akár a kisgyermekeknek is biztonságos legyen.

Beszereztük a legjobb és legmodernebb optikai kiegészítőket is, hogy feledhetetlen legyen a látvány:

• Egy hűtött ATIK CCD kamerát, amivel a mély-ég objektumok képét tudjuk majd élőben kivetíteni a képernyőkre a kupolában.
  • Három ASI webkamerát, amivel a Hold krátereit és a megfigyelt bolygók nagy nagyításon hullámzó korongjait tudjuk élőben megjeleníteni a képernyőn.
  • Egy Shelyak spektrográfot, amivel spektroszkópiai méréseket végezhetünk.
  • Egy csomag nagyszerű okulárt, szűrőket a bolygók színes, és láthatatlan hullámhosszakon (ultraibolya, infravörös, metánsáv) való megfigyelésére.

Felújítottuk az előadótermet, ahol berendeztünk egy nagyszerű 3D mozirendszert. Csillagászati filmjeinken kiúsznak az űrhajók a vászon előtti térbe, és kézközelbe kilebeg a Jupiter…

Az előadóteremben különleges mikroszkóplaboratóriumot rendeztünk be:

• Sztereomikroszkóppal vizsgálhatjuk a 2013-as Oroszországban hullott Cseljabinszki óriásmeteorit darabjait.
  • Polarizációs mikroszkóppal a színes meteoritkristályok mozgó játékát figyelhetjük meg.
  • Biológiai mikroszkópjainkkal pedig az első élőlények, az egysejtűek exobiológiai tulajdonságait tanulmányozhatjuk ezerszeres nagyításon.
  • Egyedülálló különlegességünk a zenés mozgó mikroszkóp fényszínház, ami során tapasztalt lemezlovasként fényzenélünk a mikroszkópkompenzátorokon.

Mikroszkóp labor bevetésen

A különleges, letolható tetejű Meridiánházban működött az ország első időmérő meridiánműszere. A csillagok délkör átmenetéből mérték és szolgáltatták a pontos időt a MÁV számára az egész országban. A műszer különleges épületében hamarosan megtekinthető lesz.

A nyitásig még nem kevés dolgunk van, de annál izgatottabban készülünk az eseményre! Májusban végre nem csak régi fényében, de számos egyedülálló újdonsággal felszerelve megnyithat hazánk legnagyobb bemutató csillagvizsgálója, a