A Mars és a Mebsuta kiruccanása vasárnap-hétfőn

A Mars szépen lassan leköszön az esti égboltról, azonban most még tartogat számunkra egy csodálatos együttállást: május 10-én, hétfő este pompás közelségbe kerül az Ikrek csillagkép egyik legfényesebb csillagával, a Mebsutával, azaz az epszilon Geminorummal!

A Mars most tavasszal
Az őszi cikkeink és híreink telis-tele voltak a Mars szebbnél szebb láthatóságát dicsőítő himnuszokkal. Nem véletlen, ugyanis októberben a Mars az évtized legszebb láthatóságát produkálta, olyan közel terült el a Földhöz, mint 2035-ig nem is fog. Ezáltal szabad szemmel kirívó volt elképesztően élénk vöröses színe, távcsővel vizsgálva pedig lenyűgöző felszíni részletek látszottak rajta.

A legkisebb méretű marskorongról készült felvétel az MCSE adatbázisában, Kereszty Zsolt készítette 2021. április 24-én 20:38-kor. Feltűnően kevesebb részlet vehető ki, mint a fél évvel korábban készült képeken, de azért még mindig érdemes távcsőben is megfigyelni: Az Északi Pólussapka már ránk mosolyog a korong tetején! Forrás: www.eszlelesek.mcse.hu

Azóta folyamatosan távolodik tőlünk, ezáltal egyre halványabb és kisebb méretű lesz. A nagy közelsége óta mintegy 4 magnitúdót halványodott, ami azt jelenti, hogy fényintenzitása körülbelül 40-edrészére esett azóta. Még így is 1,6 magnitúdós, enyhén narancssárgás fényesebb csillagként tündököl az égen, nem sokkal nehezebb feladat megtalálni.

Nem is csak a fizikai távolodása nehezíti meg a megfigyelését. Rohamosan vágtat a Nap felé, és már csak június közepéig gyönyörködhetünk benne. Utána sajnos egy fél évig nem is látjuk, mert a Nap mögé érve fényét elnyeli csillagunk ragyogása. Télen majd a hajnali égboltra tér vissza a bolygó következő láthatósága kezdeteként, ezért mindenképp érdemes még utoljára integetni neki az évben.

A nem is olyan suta Mebsuta
A Mebsuta az Ikrek csillagkép ötödik legfényesebb csillaga, 3,0 magnitúdó fényességű, így a nyugati (jobb) iker, a Castor lábának meghatározó csillaga.

Neve egy arab kifejezésből származik, ami kinyújtott mancsot jelent, ugyanis régen egy oroszlán mancsának képzelték a csillagot, a vele szemköztes Mekbudával együtt.

A Gemini, avagy Ikrek csillagkép és azon belül a Mebsuta. A kép a 2017-es Geminida meteorraj során készült, jól láthatóan a meteorok mind a Gemini csillagképbe mutatnak. Soponyai György felvétele. Forrás: www.asztrofoto.hu

Mivel csak 2 fokra északra található az ekliptikától, amin az összes naprendszerbeli bolygó mozogni látszik, nem olyan ritka, hogy egy bolygó vagy a Hold megközelíti. A Mars most ráadásul maga is kissé északra tér ki a Naprendszer síkjától, így ez még szorosabb együttálást eredményez!

Volt ám még ennél is radikálisabb közelségük, konkrétan karambol – 1976 áprilisában ténylegesen elhaladt előtte a Mars, amely segített annak külső légkörét feltérképezni, és ez később alapvető ismeret volt a Mars-missziók során!

Az együttállás – mikor és hol?
Az együttállás május 10-én, hétfőn tetőzik, ekkor mindössze 40 ívpercre lesz egymástól a két objektum. Ez kicsit több, mint a telihold látszó átmérője, így látványos közelséget ígér. Azonban már május 9-én nagyon hasonló (csupán pár ívperc eltéréssel) távolságra lesznek egymástól, így mindenképp érdemes már vasárnap este kinézni az Ikrek lábára!

A páros hétfőn, a nappali égen éri el a minimális távolságát, így este már óráról órára szépen lassan odébb suhannak egymástól. Ráadásul a Mars viszonylag korán nyugszik, este 11 órakor már reménytelenül alacsonyan nyaldossa a láthatárt. Így az együttállást mindenképp azonnal sötétedés után, 9 – fél 10 körül nézzük meg. És ha van egy binokulár is a kezünkben, az ikrek lábán tovább kalandozva lefelé az M35 nyílthalmaz csillagokkal teleszórt foltjában is gyönyörködhetünk!

A Mars a Mebsuta mellett 2021. 05. 10-én este 9 órakor. Forrás: Stellarium

Mindenképp vessünk hát egy pillantást vasárnap vagy hétfőn az ígéretes párosra – Mars ki az égbolt alá, mert sokáig nem látjuk viszont a Marsot! Ragadjunk távcsövet, ha van rá módunk, vagy csak csodáljuk meg szabad szemmel!

Szerző: Világos Blanka, Amatőrcsillagász, Tudományos segédmunkatárs