A Hold elüti a Vízöntő egy csillagát január 6-án!

A Hold egy szép nagy korong az égbolton, ami állandóan odébb vándorol, minden hónapban kicsit más útvonalon. Így nem csoda, hogy néha karambolt szenved egy-egy távoli csillag, ami előtt elvonul égi kísérőnk. Mégis, viszonylag ritka, hogy egy szabad szemmel is látható csillagot telibe találjon a holdkorong. Márpedig január 6-án, csütörtök este éppen ez fog történni a Vízöntőben!

A Tau Aquarii csillag
Az áldozat pedig nem más, mint a szép nevű Tau Aquarii csillag (Tau Aqr), ami egy narancssárgás színű óriáscsillag a Vízöntő lábában. Fényessége 4 magnitúdó, ezzel falusi égről könnyedén látszódik szabad szemmel, de még kisebb városokból is láthatjuk. Most, mikor a dagadó holdsarló közvetlen közelségébe kerül, persze legalább kézitávcső lesz szükséges a megpillantásához.

Csillagunk 5,6 fokkal az ekliptika, azaz a Naprendszer síkjának égi vetülete alatt fekszik. A Hold pályája is kicsit dőlt ehhez képest, bő 5 fokot zár be az ekliptikával. A Tau Aqr a Hold által bejárt területnek a szélén helyezkedik el, így elég ritka, hogy ténylegesen el is fedné azt égi kísérőnk. Pedig most ez történik!

A Tau Aqr helyzete a Vízöntő csillagképben. Forrás: Stellarium

Mi is az a csillagfedés?
Csillagfedésnek, avagy okkultációnak azt hívjuk, mikor egy naprendszerbeli égitest (most a Hold) egy távoli csillag előtt látszik elhaladni. A csillagfedések megfigyelésével sok mindent megtudhatunk a közeli égitestről, például ha kisbolygó halad el a csillag előtt, akkor a csillag elhalványulásából akár az aszteroida alakját is fel lehet térképezni. A Hold általi fedéseknek ma már nincs ekkora tudományos szerepük, hiszen elég jól ismerjük már kísérőnk alakját és pályáját is. Ellenben távcsőben pompás látványt nyújt majd!

Mikor és mit nézzünk?
A Hold január 6-án, csütörtök este egy dagadó, 20% megvilágítottságú sarlóscska lesz még, alig négy napja hagyta el a Napot. Ilyen állapotban fogja elütni csillagunkat, de nem ám csak a fényes sarlójával!

A csillag elé 17:10-kor lép be Hold, méghozzá a sötét, megvilágítatlan keleti fele takarja majd ki. Ekkor a páros kellemesen megfigyelhető 25 fok magasságban helyezkedik majd el a horizont felett. Tőlük 8 fokra, keletre a Jupiter fog ragyogni. Mivel a teljes sötétség még nem áll be ekkorra, kézi, vagy állványos távcső szükséges a találkozó megpillantásához.

Kilépni egy szűk órával később, 18:20-kor fog, a Hold fényes oldalának közepénél. Még mindig 18 fokkal a látóhatár fölött lesz, így kényelmesen megfigyelhető.

A Tau Aqr fedésének kezdete 2022.01.06. 17:10-kor. A még alkonyodó égen a csillag nem lesz ennyire fényes, a Hold sokkal világosabban ragyog majd. Forrás: Stellarium

A Tau Aqr fedésének vége, a kilépés pillanata 2022.01.06. 18:20-kor. Forrás: Stellarium

A be- és kilépés időpontjai kevéssel elérhetnek a földrajzi helyzettől függően. Mindenképp érdemes az események előtt 10 perccel már beállítani a Holdat, hogy biztosan ne maradjunk le róluk!

A belépést könnyebb megfigyelni, ugyanis a beállításkor látjuk a csillagot a Hold pereménél, akár percről percre megfigyelve, hogy egyre jobban közelít hozzá. A hold megvilágítatlan oldala a hamuszürke fény sejtelmes sötétjében dereng majd, de jól látható lesz a csillag melletti sötét holdperem. A kilépés trükkösebb: álljunk rá a holdperem fényes részének felére, és meresszük a szemünket, hogy minél előbb megpillanthassuk. Ez a nagyobb kihívás, a csillag váratlan felbukkanása, és a fényesen ragyogó külső holdperem miatt is. Ha távcsővel nézzük, érdemes 50-100x körüli nagyítást beállítani, ezzel pompás és részletgazdag látványt kapunk majd. Amíg a csillag takarásban rostokol, kalandozzunk el a Hold csodálatos vidékén is! A Mare Crisium kerek tengere már teljes egészében kibukkant, az Endymion kráter teraszos falai pompás látványt nyújtanak északon, a Mare Fecunditatisban a Taruntius kráter aljának rianásai várnak, délen pedig a Vallis Rheita kráterekkel szabdalt holdi völgye vár.

A holdsarló néhány látványos alakzata, gyönyörködjünk bennük, a fedés időtartama során! Forrás: Virtual Moon Atlas

Akár csak kistávcsővel követjük az eseményt, akár sorozatképeken rögzítjük azt, mindenképp egy nagyon mozgalmas jelenséget vehetünk szemügyre!

Szerző: Világos Blanka, Amatőrcsillagász, Tudományos segédmunkatárs