A gyűrűhordó visszaBaktatott az égre – oppozícióban a Szaturnusz!

A Szaturnusz kétségtelenül az egyik leglenyűgözőbb látványt nyújtja csodálatos gyűrűrendszerével az égboltot szemlélők számára. A bolygó idén augusztus elején ér oppozícióba, azaz kerül a Földről nézve a Nappal átellenes oldalra. A bolygók esetén ez az az időszak, amikor a legjobb láthatósággal rendelkeznek, a legnagyobb a látszó méretük, és a legfényesebbek. Így a gyűrűs királyt most érdemes távcsővégre venni a Bak csillagképben!

A gyűrűs bolygó látványa
A Szaturnusz az egyik leglátványosabb bolygó távcsőben vizsgálva – gyűrűjének alakja rendkívül különleges és számos meglepetést tartogat. Már kistávcsövekkel is szépen látható a gyűrű, annak árnyéka a bolygó felhőzetén, és a bolygó árnyéka a gyűrűn. Nem volt ez mindig így – a távcsöves korszak elején még olyan rossz képet adtak az első teleszkópok, hogy azt gondolták, a bolygónak fülei vannak. Elsőként Christiaan Huygens bontotta fel a gyűrűt, és oldotta meg a kérdést 1655-ben.

A gyűrű maga valójában rendkívül sok, apró jégtörmelékből áll, és ugyan szélesebb a bolygónál, átlagos vastagsága mindössze pár száz méter. Mégis eléggé fényes ahhoz, hogy már 20x-os nagyítás körül megfigyeljük a bolygó elnyúlt alakját – már ha éppen megfigyelhető a gyűrű! Ugyanis a bolygó 29 éves keringése során kétszer, 15 évente eltűnik szemünk elől. A gyűrű dőlésszöge a Földhöz képest folyamatosan változik, és ha éppen éléről látunk rá, az olyan vékony, hogy nem is vagyunk képesek megpillantani. Ez legközelebb 2025-ben várható, jelenleg a legnagyobb dőlés és a teljes eltűnés között félúton jár a tünemény.

A Szaturnusz gyűrűjének változása 1996. és 2000. között a Hubble űrtávcső felvételein. Forrás: https://solarsystem.nasa.gov/resources/14621/a-change-of-seasons-on-saturn/

Maga a gyűrű sem unalmas látvány: már 8 cm-es lencseátmérőjű távcsövekkel is látható, hogy két részre vágja a feketeségben tátongó Cassini-rés: Kívül a vékonyabb A gyűrű, belül a vastagabb B gyűrű fekszik, a rés által elválasztva. Ez egy olyan tartomány a gyűrűben, ahol a bolygó holdjainak gravitációs zavarása épp úgy erősíti egymást, hogy nem maradhat meg stabilan az anyag. Nagyobb távcsővel akár még több rést is láthatunk: a következő az A gyűrű pereméhez közeli, vékonyka Encke-rés. Ha a Cassini szonda felvételét nézzük meg, láthatjuk, hogy valójában teljesen felszabdalják ezek a rések a gyűrűt, és az szinte csak vékonyabb sávokból tevődik össze.

A másik izgalmas kihívás, ami éppen elérhető amatőr távcsövekkel, az a belső fátyolgyűrű, a C gyűrű. Ez nagyon halvány, de sötét égről 10 cm-es távcsővel már megfigyelhető leheletfinoman.

A pompás gyűrűrendszer a Cassini űrszonda felvételén. Az előreirányuló fényszórás a gyűrűket más intenzitásban tünteti fel, mint ahogy mi a Földről, visszaverődő fényszórásban látjuk. Forrás: Wikimedia

Érdemes megvizsgálni a bolygó korongját is, ugyanis a Jupiterhez hasonlóan a Szaturnusz felhőzete is sávokba rendeződik, és különféle izgalmas viharok dúlhatnak benne. A Jupiterhez képest azonban kevésbé felkavaró részletgazdag a látvány, nem csupán, mert kétszer messzebb van tőlünk a bolygó, de kevésbé is aktív és turbulens a felhőzet. Azonban, ha figyelmesek vagyunk, a két sötét Egyenlítői Sávot mindenképp láthatjuk. A Déli Egyenlítői Sáv most kezd kibukkanni a gyűrű takarásából, már ez is látható a gyűrű felett, az Északi Egyenlítői Sáv pedig markáns, sötét, barnásvörös sávként övezi az északi féltekét.

A Szaturnusz és holdjai távcsőben, augusztus 3-án éjjel, 1 órakor. A gyűrű a bolygó déli (felső) féltekéje előtt halad át, vele szemben, az északi (alsó) féltekén az Északi Egyenlítői Sáv is látszani fog. Forrás: Winjupos

Egy látványos, de letisztult rajz a bolygóról – nagyjából ilyen látványra számíthatunk kistávcsövekkel. Ezt Fekete Zsolt készítette 2005.01.09-én 23:30-kor. Csodáljuk meg a különleges árnyékjelenségeket is! Forrás: www.eszlelesek.mcse.hu

A holdjai közül több, mint 80-at ismerünk, de ebből amatőr távcsövekkel egy párat tudunk csak kényelmesen megfigyelni. A legfényesebb, a sűrű, barnás nitrogénlégkörrel borított Titán, mely hűségesen, 16 napos periódusidővel kering körülötte. Fényessége 8,5 magnitúdó körüli, így már a legkisebb távcsövekben is könnyen megpillantható. További érdekes célpont lehet a bolygóhoz jóval közelebb keringő, halványabb Tethys, Rhea és Dione, a messzi Iapetus vagy az aprócska, halvány, és nagyobb kihívást jelentő Enceladus is.

A Szaturnuszról készült egyik legfrissebb felvétel, amit Szántó Szabolcs készített 2021.07.23-án 00:18-kor. Szépen látszik a Cassini-rés és a fátyolgyűrű is, valamint a déli (alsó) pólus már éppen kibukkan a gyűrűk takarásából. Forrás: www.eszlelesek.mcse.hu

Hogyan találjuk meg?
Szabad szemmel egy fényes, sárgás pontot kell keresnünk a Bak csillagképben. Tőle nem messze a Jupitert is megcsodálhatjuk, ami később kel, de sokkal fényesebb nála. A Szaturnusz most 0,2 magnitúdós, ez augusztus végéig egy tizedet hanyatlik. A láthatósága decemberben fog véget érni, amikor már ismét közel kerül a Naphoz – de még ekkor is 0,9 magnitúdósan ragyog majd az égbolton. El sem téveszthetjük!

A Szaturnusz és a Jupiter a délkeleti égbolton 2021.08.01-én 22:00-kor. Ez az állás nem sokat fog változni a hónap során, és könnyen felismerhetjük a két bolygót. Forrás: Stellarium

Augusztusban már nem kell sokat várni az éjszaka, hogy megpillanthassuk a Szaturnuszt, megfelelően tiszta délkeleti horizont esetén naplemente után a szürkületben már fel is bukkan a láthatár felett. Delelni az oppozíció környékén hajnali 1 órakor fog, ekkor 24 fokos magasságban láthatjuk majd. Sajnos most a bolygó az ekliptika egy olyan részén tartózkodik, ami nem emelkedik ennél magasabbra a magyar földrajzi helyekről szemlélve. Így még pár évet várnunk kell, hogy igazán magasan hasítson bele a Szaturnusz fénye az éjszakába. Így természetesen számolnunk kell azzal, hogy a bolygó korongja nagymértékben reszketni fog a légköri áramlásoktól, de nyugodtabb éjszakákon így is rendkívül részletgazdag képpel ajándékoz meg minket.

Távcsővégre hát, és csodáljuk meg Naprendszerünk egyik ékkövét, a Szaturnuszt! A legjobb látványra a napokban, augusztus elején számíthatunk, de akár ősz végéig is megfigyelhetjük az esti égen. Csalódást biztosan nem fog okozni!

Szerző: Világos Blanka, Amatőrcsillagász, Tudományos segédmunkatárs