Februári égijelenségek

A február igazi ínyencségeket tartogat az éjszakai égbolt kedvelőinek. Sorra szedtük tehát, hogy miért érdemes kabátot húzni napnyugta után, vagy korábban kelni egy pár órával.

Február 6-án már megéri korán kelni. A hajnali órákban ugyanis a Hold elfedi az η Geminorum, vagy frappánsabban Propus nevű három tagú csillagrendszert.

A Vénusz és a Merkúr február 2-án

Remek lehetőségük lesz ebben a hónapban megfigyelni a Vénuszt és a Merkúrt is. A Merkúr 10-én éri el legnagyobb kitérését a Naptól, így érdemes lehet keresni őt a nyugati égbolton mostantól akár 17-éig. Az ügyesebbek 11-én még a Nemzetközi Űrállomást is elcsíphetik a legbelső bolygó mellett elsuhanni.

A Szaturnusz, a Jupiter és a Mars együttállása 26-án

A korán kelőknek is tartogat érdekességeket a hónap. Napkelte előtt 3 bolygót is el lehet csípni, a Szaturnuszt, a Jupitert és a Marsot. Bár a Szaturnuszt nehezebb lesz megfigyelni, mert alig egy órával kel a Nap előtt, a másik két bolygó már fél 5-5 körül is látható. 29-én még egy különleges együtt állásnak is szemtanúi lehetünk, a Mars és az M22 gömbhalmaz alig több mint 20 szögpercre lesz egymástól a hajnali órákban.

A Téli Hatszög és az Uránusz

Egész februárban szépen látszik a Téli Hatszög a déli égbolt alján. Ez a csillagalakzat nem meglepő módon a téli égbolt legfényesebb hat csillagát foglalja magában. Ezek sorra:

• A Szíriusz, a Nagy Kutya csillagkép és az egész égbolt legfényesebb csillaga,
  • A Rigel, Orion jobb oldali lába,
  • Az Aldebaran, a Bika vörösen izzó szeme,
  • A Capella, egy kettős csillag a Szekeres csillagképben,
  • A Pollux, a legközelebbi óriáscsillag az Ikrekben,
  • A Procyon, a Szíriusz kistestvére, a Kis Kutya legfényesebb csillaga

Ez a hat csillag közrefog még egy igen érdekeset, Orion jobb vállát, a Betelgeuse-t, egy vörös szuper óriást, amely már élete végén jár – erről itt írtunk bővebben. Ő, illetve a Szíriusz és a Procyon alkotják a Téli Háromszöget.

Ha van otthon távcsövetek, csak ajánlani tudjuk, hogy keressétek meg az Uránuszt nem messze a Téli Hatszögtől. Ha viszont nincsen, gyertek fel a Svábhegyi Csillagvizsgálóba, hogy az ország legnagyobb bemutató távcsövével pillantsátok meg a Naprendszer jégóriását!

Szerző: Szabó Norton, bemutató csillagász